Emirates A380´er på besøg i Arlanda Lufthavn i marts 2016.

Arlanda har potentiale til A380-rute

Ifølge Emirates har Stockhoms Arlanda-lufthavn potentiale til at blive A380-destination i Dubai-selskabets rutenetværk.

Da Emirates den 1. december sidste år indsatte A380´eren på ruten mellem Dubai og København, var det samtidig den første A380-rute i Skandinavien. Og flere kan være på vej, hvis man skal tro Morten Balk, der er landechef for Emirates i Danmark og Baltikum.

Strategien er nemlig at opjustere kapaciteten på de skandinaviske hovedstadslufthavne fremfor at åbne nye ruter til de regionale lufthavne. Ifølge den danske landechef er der ingen aktuelle planer om at åbne ruter til eksempelvis Gøteborg, Bergen og Billund. Derimod er der gode muligheder for, at Airbus A380-flyet kan blive indsat på ruten fra Dubai til Stockholm-Arlanda.

“På sigt kan Arlanda sagtens blive A380-destination,” sagde Morten Balk ved en pressebriefing i sidste uge i København.

Den vurdering deler man ikke overraskende i den svenske hovedstadslufthavn.

“Der findes absolut et potentiale for en A380 på Arlanda. I vinterhalvåret udbyder vi faktisk allerede i dag flere sæder fra Arlanda til Dubai, end det er tilfældet i Københavns Lufthavn,” siger Elizabeth Axtelius, der er direktør for ruteudvikling hos Swedavia, der driver Arlanda Lufthavn.

Emirates benytter i dag Boeing 777-300 fly i en treklasses version med 360 sæder på de daglige flyvninger mellem Stocholm og Dubai. Det suppleres i vinterhalvåret af seks ugentlige Norwegian-afgange med Boeing 737-800 fly, der har plads til op til 186 passagerer. Fra København flyver Emriates dagligt med A380´eren, der i en toklasses version er indrettet med 615 sæder, men en del af afgangene gennemføres også med en treklasses version, der har plads til 489 passagerer. Herudover er der i vintermånederne en ugentlige afgang med Norwegian.

Parat til A380 i 2017
I 2015 var der 241.474 rejsende mellem Arlanda og Dubai, og i første halvår af 2016 var der 133.456 passagerer på ruterne med Emirates og Norwegian til Dubai International Airport. For hele 2017 venter der op imod 270.000 passagerer. Til sammenlinging har der i årets 10 første måneder været 264.349 passagerer på ruterne mellem København og Dubai, og i hele 2015 var der 268.251 rejsende til og fra Dubai.

“Vi kan konstatere, at trafikken til Dubai vokser. År til dato har vi haft en vækst på 8,5 procent. Både Norwegian og Emirates øger trafikken her i Stockholm. Dubai alene er en relativt stor og voksende destination fra Arlanda. Herudover er der givetvis en hel del passagerer, som transfererer i Dubai til flere stærkt voksende markeder,” forklarer Elizabeth Axtelius til CHECK-IN.dk.

Arlanda Lufthavn kan også lokke med lavere takster end Københavns Lufthavn for at kunne sikre en bedre ruteøkonomi i en A380-rute til Stockholm. Det bekræftes også af Emirates.

“Københavns Lufthavn er dyrere end lufthavnene i Stockholm og Oslo,” siger Morten Balk fra Emirates i Danmark.

I Arlanda Lufthavn er man ved at gøre lufthavnen klar til at kunne modtage A380 i fast rutedrift, og det er et led i en investeringsplan, der skal bringe den svenske storlufthavn helt frem i forreste række i Skandinavien.

“Til næste efterår forventer at have den første bro klar til A380-trafik. Swedavia har taget hul på en række store investeringer, hvor over 10 milliarder kroner investeres i lufthavnen frem til 2023. Det hander om at udvikle lufthavnsområdet, terminaler, bygning og parkeringspladser. Herudover investerer vi yderligere omkring tre milliarder kroner i de kommende år i udviklingen af Airport City,” siger ruteudviklingsdirektøren.

 

Relaterede artikler:

Emirates: Ublu pris forhindrer lounge i CPH

Spies-gæster skal hjælpe med at fylde Emirates-fly

Op imod 200 ledige sæder på A380-afgange til og fra CPH

Lufthavns-shopping skal finansiere A380 i CPH

Emirates åbner fra Stockholm til Dubai