Stockholm-Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

Arlanda sætter afgifter op

Lufthavnsafgifterne er i dag langt lavere i Stockholms Arlanda-lufthavn end i Københavns Lufthavn. Nu sættes afgifterne i Arlanda dog lidt op.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i december sidste år, så er det næsten dobbelt så dyrt for SAS at flyve med sine fly fra CPH, som det er at flyve fra Oslo Gardemoen og Stockholm Arlanda. Det viste SAS’ interne beregninger, som selskabet fremlagde for CHECK-IN.dk.

Hvis udgifterne i Københavns Lufthavn sættes til index 100, så svarer udgifterne til lufthavnsafgifter i Oslo og Stockholm til henholdsvis index 52 og 60 for et af SAS’ Airbus A330-300 Enhanced langdistancefly.

Det er dog ikke kun på de lange ruter med de store fly, at Københavns Lufthavn er markant dyrere. Det gør sig også gældende på de europæiske og intraskandinaviske flyvninger. Hvis udgiftsniveauet i CPH sættes til index 100, så svarer udgifterne i Oslo og Stockholm til henholdsvis index 61 og 66 for et af SAS’ Airbus A320-fly.

Swedavia, der driver de svenske lufthavne, gør nu forskellen lidt mindre mellem Stockholm Arlanda og Københavns Lufthavn. Fra 1. april hæver man nemlig afgifterne i Stockholm Arlanda med 0,4 procent. En stigning, men stadig med god luft op til CPH.

Langsigtede perspektiver
Swedavia sætter også priserne op i Stockholm Bromma og Malmø Sturup Lufthavn, mens man giver priserne et ordentligt gok nedad i Gøteborg Landvetter. Hele syv procent nedad. I Swedavias seks andre lufthavne holdes afgifterne i ro.

Den markante prisnedsættelse i Gøteborg Landvetter resulterer i at de samlede landingsafgifter i de 10 lufthavne reduceres med 0,8 procent. Det er andet år i træk, at Swedavia sænker afgifterne. I 2015 blev afgifterne sænket med tre procent.

På trods af at afgifterne reelt kun nedsættes i en ud af de 10 lufthavne, så oplyser Swedavia i en pressemeddelelse, at man forventer, at de nedsatte gebyrer vil bidrage til at styrke de langsigtede perspektiver for trafikudvikling på Swedavias lufthavne. Altså at de kan være med til at tiltrække flere nye ruter og flyselskaber.

En halv milliard hvert halve år
Mens Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda er drevet af de to statsvirksomheder Avinor og Swedavia, så har Den Danske Stat kun en mindretalsaktionærpost på 39 procent i Københavns Lufthavn. For bordenden i bestyrelseslokalet i CPH sidder en australsk kapitalfond og en canadisk pensionskasse.

Københavns Lufthavn udbetaler hvert halve år omkring en halv milliard kroner i udbytte til aktionærerne og forventer et overskud på omkring 1,5 mia. kroner i 2015.