Et Airbus A350-fly fra Cathay Pacific. Foto: Clément Gruin / Wikimedia Commons.

Asiatiske flyselskaber skal på slankekur

To af verdens bedste og mest prisbelønnede flyselskaber skal gennem store spareprogrammer.

Man kan have nok så mange stjerner og udmærkelser for sin service. Men selv de bedste kan komme i problemer, hvis ikke man kan matche de flyrejsendes higen efter billigere og billigere billetter kombineret med konkurrenternes fremmarch.

Det kan man konstatere hos Hong Kong-baserede Cathay Pacific og Singapore Airlines. Begge selskaber er blandt de kun ni selskaber, som Skytrax kategoriserer som fem-stjernede flyselskaber. Cathay Pacific blev i 2014 kåret til verdens bedste flyselskab af Skytrax og blev i 2015 og 2016 henholdsvis nummer tre og nummer fire. Singapore Airlines blev i de tre år nummer tre, to og tre.

På trods af den ypperlige service, så står begge selskaber nu overfor massive nedskæringer og fyringer.

Aggressivt tempo
Hos Cathay Pacific er det planen at gennemføre den største fyringsrunde i næsten 20 år og vinke farvel til 600 medarbejdere, primært på selskabets hovedkontor i Hong Kong. Selskabet vil dog stadig have mere end 33.000 ansatte.

Tiltaget er led i arbejdet med at gøre det tabsgivende flyselskab rentabelt igen. Et arbejde, som Cathay Pacific forventer vil tage op til tre år.

”Vi har været nødt til at foretage hårde men nødvendige beslutninger af hensyn til fremtiden for vores forretning og vores kunder,” siger Cathay Pacific’s nye koncerndirektør Rupert Hogg i en pressemeddelelse.

Cathay Pacific bliver hårdt presset af især kinesiske flyselskaber, som i aggressivt tempo åbner internationale ruter og lukrerer på lave brændstofpriser og kinesiske statsbanker til at finansiere indkøbene af nye fly. I 2016 måtte Cathay Pacific notere sig sit første underskud på bundlinjen siden 2008 og selskabet forventer, at det vil gentage sig i 2017.

Idømt millionbøder
Hos Singapore Airlines ser det også skidt ud på bundlinjen. Således måtte selskabet i sidste uge rapporterer om underskud i første kvartal af 2017. Det første kvartalsunderskud i syv år, som sendte selskabets aktiekurs på sin største rutsjetur nogensinde.

Sydøstasiens største flyselskaber har derfor taget de første skridt til at igangsætte en omfattende transformationsproces, der skal omlægge forretningen, så man kan ”fortsætte med at levere produkter og services af høj kvalitet, men med et markant forbedret omkostniveau og større grad af effektivitet,” som selskabet formulerer det i en pressemeddelelse.

Allerede nu har Singapore Airlines besluttet, at selskabets fragt-division ikke længere skal være et selvstændig virksomhed, men igen skal ind under moderselskabets vinger – sådan som det var for år tilbage.

Singapore Airlines var sammen med blandt andre SAS et af de i alt 10 flyselskaber, som i foråret blev idømt millionbøder af EU-Kommissionen for ulovligt kartelsamarbejde på markedet for luftfragt.

 

 

Relaterede artikler:

Thai Airways ude af økonomisk turbulens

Pengene fosser ud af Thai