Ulrik Dan Weuder, vicedirektør i ATP og næsformand i Københavns Lufthavne A/S, (Foto: ATP)

ATP: CPH er en supereffektiv lufthavn

Den danske pensionskasse ATP er meget glad for investeringen i Københavns Lufthavn, som der er store forventninger til.

ATP, der er Europas tredjestørste pensionskasse, arbejder for at skabe stabile og høje afkast for de pensionister, der i dag og fremover modtager ATP Livslang Pension.

Derfor investeres der løbende i danske og udenlandske virksomheder, og der sker blandt andet i afdelingen Global Direct Investments (GDI), hvor vicedirektør Ulrik Dan Weuder er chef. En af de mange investeringer er blevet foretaget i Københavns Lufthavne A/S, da ATP sidste efterår købte 26,9 procent af aktierne fra den australske kapitalfond Macquarie.

Det har man på ingen måde fortrudt, og ATP er da også meget begejstrede for investeringen, forklarede Ulrik Dan Weuder, da han onsdag var gæstetaler på årsmødet i Brancheforeningen Dansk Luftfart.

“Jeg kigger på en supereffektiv lufthavn i forhold til brugere og passagerer. Det er et rigtig godt produkt,” sagde ATP-direktøren, der samtidig er næstformand i bestyrelsen for Københavns Lufthavne A/S.

Kræver en god ledelse som partner
I forvejen har ATP en relativt begrænset erfaring med investering i lufthavne. Fra 2007 og nogle år frem var den danske pensionskasse dog ejermæssigt involveret i lufthavnene i Wien og Zürich, men her trak man sig sidenhen ud. I 2016 investerede man sammen med den hollandske pensionskasse APG og den britiske kapitalforvalter 3i i George Best Belfast City Airport, og i 2018 er der også foretaget en mindre investering i Marco Polo-lufthavnen i Venedig.

“Lufthavne er komplekse og kræver ekspertise. Det kræver en god ledelse, som skal være en god partner for os,” konstaterer Ulrik Dan Weuder.

Udover vurderingen af, at CPH har et godt produkt at tilbyde flyselskaber og passagerer, kan ATP-direktøren også se en geografisk fordel, der kan være med til at stimulere den fortsatte udvikling.

“Skandinavien ligger perfekt for flyvninger fra Indien og Mellemøsten til Nordamerika,” forklarer Ulrik Dan Weuder.

Resten af infrastrukturen skal følge med
Københavns Lufthavns mål om at ramme 40 millioner årlige passagerer i løbet af en årrække er således ikke urealistisk. Ifølge ATP-direktøren vil væksten fortætte, da danskernes rejselyst vil stige. Pensionsopsparingerne er høje og stigende, og danskerne rejser i dag udenlands til de er langt op i 80´erne vurderer Ulrik Dan Weuder.

“Lufthavnen er en vigtig dynamo for hele regionen. Det er en vækstmotor, som vi skal værne om. Vi skal forsøge at skabe en fælles vækst sammen med andre lufthavne, som CPH er afhængig af.”

På spørgsmålet fra transportordfører Rasmus Prehn (S) om, hvorvidt ATP aktivt kunne være interesseret i at medfinansiere en eventuel havnetunnel, så infrastrukturen til lufthavnen kunne blive styrket, kom der ikke noget direkte svar fra ATP-direktøren, der ikke mente, at diskussionen om OPP (Offentligt-Private Partnerskaber, red)  skulle tages i offentligheden.

“Det er vigtigt, at resten af infrastrukturen følger med, når vi er på vej mod 40 milliarder passagerer,” erkendte Ulrik Dan Weuder dog.

Men til syvende og sidst er det afgørende, at ATP har den fornødne tålmodighed og en lang investeringshorisont, hvad der netop adskiller en pensionskasse fra en kapitalfond.

“Vi har et meget langt udsyn og kan i et langt større perspektiv forstå, hvad en stor dansk lufthavn betyder, og hvilket stort aktiv, det er.”

 

Relaterede artikler:

ATP køber flere lufthavnsaktier

EU godkender ATP´s køber af aktier i CPH

ATP: Ikke behov for stort CPH-afkast

SAS har store forventninger til ATP

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn