ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Den australske kapital- og infrastrukturfond Macquarie har solgt 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavn til ATP.

Det snart 12 år lange eventyr med australske Macquarie European Infrastructure Fund III som medjer af Københavns Lufthavn er ved at være slut. I maj offentliggjorde Macquarie, at man ville sætte en indirekte aktiepost på 26,9 procent i lufthavnen til salg, og nu er der fundet en køber.

Det er ATP (Arbejdsmarkedets Tillægspension), der overtager den store aktiepost, der ligger i selskabet Kastrup Airport Parents ApS, der har en bestemmende indflydelse i CPH med samlet 57,5 procent af alle stemmer og aktier. Det bliver dog sammen med den canadiske pensionskasse Ontario Teachers’ Pension Plan, at ejerskabet af Kastrup Airport Parents ApS skal forvaltes.

Aftalen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse. ATP og OTPP forventer, at aftalen gennemføres i fjerde kvartal 2017 og at transaktionen vil føre til udstedelse af et pligtmæssigt købstilbud til alle aktionærer i CPH.

Handel til over 10 mia. kroner
Med en aktuel børskurs på 5.120 per aktie er markedsværdien for den store aktiepost på omkring 10,8 mia. danske kroner.

”På CPH’s vegne glæder det mig at kunne byde ATP velkommen som ny aktionær i Københavns Lufthavne A/S. Vi ser frem til at opbygge et godt samarbejde med dem og de andre bestående aktionærer i lufthavnen, herunder Ontario Teachers Pension Plan (OTPP) og den danske stat – til gavn for lufthavnen og hele det danske samfund. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke Macquarie for det gode og succesfulde samarbejde gennem de seneste mange år. Vi ser frem til at fortsætte udviklingen af CPH, som en af de vigtigste nordeuropæiske hublufthavne, i dette nye partnerskab,” udtaler Lars Nørby Johansen, der er bestyrelsesformand for Københavns Lufthavne A/S.

Macquarie har været medejer af Københavns Lufthavn siden slutningen af 2005 og har været med til at formulere den meget omstridte udbyttepolitik, hvor hele nettooverskuddet er blevet betalt tilbage til aktionærerne efter hvert afsluttet regnskabsår.

 

Relaterede artikler:

Luftfartsstrategi koster CPH-aktionærer 4,5 mia. kr.

Kapitalfonde har trukket syv milliarder ud af CPH

De kan blive medejere af CPH

Australsk kapitalfond vil sælge aktier i Københavns Lufthavn

CPH-ejer vil sælge ud af aktier i Bruxelles Lufthavn

Aktionærer i Københavns Lufthavn scorer kassen

x

Læs Også

Norwegian skruer igen op for CPH-rute

Norwegian øger i sommeren 2018 kapaciteten på sin rute mellem Københavns Lufthavn og Helsinki. Det samme gjorde selskabet sidste år.

Fly til CPH måtte omdirigeres på grund af syg kaptajn

En Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian på vej fra USA mod Københavns Lufthavn måtte omdirigeres til irske Shannon Airport, da flyets kaptajn blev syg.

ATP køber flere lufthavnsaktier

Københavns Lufthavnes storaktionærer ATP og den canadiske pensionskasse OTTP har købt aktier i lufthavnen for 750 millioner kroner

CPH overhalet af tre europæiske konkurrenter

Københavns Lufthavn er i 2017 røget ud af den europæiske top15 på baggrund af den næstlaveste vækst blandt storlufthavnene i Europa.

Flere ruter kan nyde godt af ny rabatmodel i CPH

Først efter den 1. april kan Københavns Lufthavn afsløre, hvilke ruter der kan få afgiftsrabat, og allerede nu er lufthavnen i dialog med færøske Atlantic Airways.

Lavere CPH-takster giver ikke mere Widerøe-trafik

Det er kundernes efterspørgsel og ikke lufthavnens takster der afgør, hvor meget norske Widerøe ønsker at bruge Københavns Lufthavn som trafikkundepunkt.