ATR-fly på vej til Cimber Sterling

Cimber Sterling har et erklæret mål om at blive en af verdens største operatører af ATR-turbopropfly. Markedet er lige nu gunstigt for ATR-fly, idet det Billund-baserede Nordic Aviation Capital skal finde nye leasingtagere til over 20 ATR72-fly, der kommer retur fra American Eagle.

Torsdag den 15. december stod Cimber Sterlings administrerende direktør Jan Palmér foran en række medarbejdere i selskabets crew-rum i Københavns Lufthavn. Her kunne Cimber-direktøren orientere de ansatte om den periodemeddelelse, som det børsnoterede flyselskabtidligere på dagenhavdeoffentliggjort.

En meddelelse, der kunne afsløre et driftsunderskud på 43,1 millioner kroner i 2. kvartal af selskabets regnskabsår. Resultatet blev ledsaget af en nedjustering af årets resultat med yderligere 140 millioner kroner.

Trods de dystre udsigter for selskabets økonomi kunne Jan Palmér ved den lejlighed løfte sløret for, at Cimber Sterling har til hensigt at blive en af verdens største operatører af ATR-turbopropfly.

Unægteligt et ambitiøst mål, når man ser på det forhold, at Cimber Sterling i dag blot beskæftiger9 ATR-fly, heraf 3 fly af typen ATR42-500 samt 6 fly af typen ATR72-200. Af disse opereres et fly på vegne af Senegal Airlines, mens et andet fly i øjeblikket er beskæftiget for ukrainske AeroSvit.

21 fly på vej tilbage fra USA

Verdens største operatør af ATR-turbopropfly skal i stedet findes i USA hos flyselskabet American Eagle, der er et datterselskabaf AMR Corporation, der siden november måned har befundet sig i en Chapter 11 betalingsstandsning.

American Eagle har hidtil beskæftiget 39 ATR72-fly, som dog alle er ejet af den Billund-baserede flyleasingvirksomhed Nordic Aviation Capital. Mendet amerikanske flyselskabhar for nylig besluttet med virkning fra den 31. januar udelukkendeat benytte jetfly fra basen i Dallas/fort Worth.

Det betyder, at American Eagle kommer til at tilbagelevere i første omgang 21 ATR-fly til Nordic Aviation Capital, der er leasinggiver.

“Vi kommer over tid til at tage fly tilbage fra American Eagle. Det er forventningen, at det i første omgang er de 21 fly, der opererer fra basen i Dallas,“ fortæller administrerende direktør Thomas Meldgaard fra Nordic Aviation Capital.

NAC-direktørenmedgiver også, at det udefra betragtet kan virke massivt, når der kommer så mange fly tilbage fra en leasingtager.

“Nu betyder det ikke nødvendigvis, at der lander 21 fly udenfor vores hoveddør. Vi er allerede ved at placere de fly, der over tid vil komme fra American Eagle, på nye leasingaftaler med andre operatører.“

Cimber Sterling kan være mulig leasingtager

Kilder i markedet bekræfter, at Cimber Sterling lige nu er på udkig efter mere ATR72-flykapacitet, hvilket for så vidt også bekræftes gennem udtalelser fra det danskbaserede flyselskabs administrerende direktør.

“Vi vil i2012 primært udvikle voreaktiviteter indenfor​​ATR-turboprop,“ siger Jan Palmér.

Hos Nordic Aviation Capital ønsker man ikke at kommentere, hvorvidt Cimber Sterling er en af kunderne til de mange ATR-fly, der kommer retur fra American Eagle.

“Vi iagttager diskretion omkring ændringer af kundernes flyflåde. Det er deres forretning, og det kan vi ikke kommentere,“ siger Thomas Meldgaard.

American Eagle beskæftiger netop et stort antal af den særlige version ATR72-202 og ATR72-202A, der også indgår i Cimber-flåden i en version med henholdsvis 66 sæder og 64 sæder.

“Der er lige nu et godt marked, hvis man vil ekspandere med flere ATR-fly. Vi holder os løbende ajour med udviklingen,“ er den eneste kommentar, der kan listes ud af Cimber Sterlings administrerende direktør Jan Palmér.

Men et samarbejde mellem Cimber Sterling og Nordic Aviation Capital omkring ATR-fly kan dog ikke udelukkes. Således har virksomhederneallerede i dag et eksisterende samarbejde, idet Billund-selskabet ejer tre fly af typen Bombardier CRJ200LR, der bekæftiges af Cimber Sterling.

Mange fly i markedet

Det konkurstruede indiske flyselskab Kingfisher Airlines, der i dag er verdens næststørste ATR-operatør med 27 fly, forventes også at sende en del fly i markedet. Da selskabet p.t. ikke har råd til reservedele, er 12 af samlet 27 fly sat på jorden og vil formentlig snart komme på salgslisten.

Flyene er dog af typen ATR72-500, der er en version, som ikke p.t. beskæftiges hos Cimber Sterling.

Den største europæiske ATR-operatør er spanske Binter Canarias, der har 19 fly i drift. Andre store ATR-operatører er russiske UTair samt brasilianske TRIP Linhas Aéreas.

“ATR72 er et meget driftsikkert og driftsøkonomisk fly, og på verdensplan er der generelt en solid interesse for og løbende efterspørgsel efter denne flytype,“ siger Thomas Meldgaard fra Nordic Aviation Capital.

Der er indtil videre produceret 508 eksemplarer af ATR72-turbopropflyet i op til fem forskellige grundversioner.

Skal Cimber Sterling forfølge ambitionen om at blive verdens største ATR-operatør kan selskabet således starte med fly fra American Eagle. Dermed vil afstanden være reduceret til den i øjeblikket største operatør.

Cimber Sterlings førstkommende bestyrelsesmøde afholdes den 30. januar, hvor det forventes, at flådestrategien er på dagsordenen.