Atter aflysninger på SAS-langruter

SAS har hårdt brug for det reservefly, som selskabet ventes at indsætte i den interkontinentale trafik fra den 1. juni. I weekenden aflyses seks interkontinentale flyvninger, hvilket vil berøre omkring 1.200 passagerer.

SAS må endnu engang aflyse interkontinentale flyvninger på grund af uforudsete tekniske vanskelighedermed selskabets langdistancefly. Sommeren 2012 var således et mareridt for SAS med et relativt stort antal aflysninger på grund af tekniske fejl samt jordskader på især selskabets Airbus A330-fly.

Nu er den tilsyneladende gal igen. Denne gang er det et Airbus A330-fly, der er til vedligeholdelsescheck i Madrid. Her trækker det ud, således at flyet ikke kan komme tilbage i trafik før den 25. januar.

Derfor må SAS i den kommende weekend aflyse en rundtur til henholdsvis Shanghai, Chicago og New York. Det er således seks flyafgange, der bliver berørtog omkring 1.200 passagerer, der skal bookes om til andre SAS-afgange eller til afgange hos samarbejdspartnere i Star Alliance.

“Vi beklager, at det medfører gener for vore passagerer, og vi kan ikke på nuværende tidspunkt garantere, at der ikke kan komme ydeligere aflysninger,“ sagde pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS torsdag eftermidag til CHECK-IN.dk.

SAS har her til morgen oplyst, at selskabet også aflyser en rundtur fra København til Wshington den 24. januar som en konsekvens af de tekniske problemer. Dermed er det indtil videre otte flyafgange og omkring 1.600 passagerer, der vil bliive berørt.

Reservefly på vej
Flere gange i løbet af sidste sommer måtte SAS indleje et Boeing 777-reservefly til at dække nogle af de aflyste afgange. Men belært af erfaringerne fra sidste år besluttede SAS kort før jul at indleje et reservefly fra 1. juni i år. Det bliver et Airbus A340-300 fly fra det sydamerikanske selskab LAN.

Beslutningen om at tage et ekstra fly ind i langdistanceflåden til sommerprogrammet, er en direkte konsekvens af de store problemer, som SAS oplevede i den forgangne sommer. Uregelmæssighederne berørte over 40 flyafgange og op imod 10.000 passagerer.

”En del afsidste sommers trafik på langruterne kunne have været afviklet mindre generende for passagererne, hvis vi havde haft mere kapacitet. Derfor har vi besluttet at indleje et reservefly. Desuden skal vores Airbus A330-fly males henover sommeren, og så er det godt at have ekstra kapacitet,” sagde Trine Kromann-Mikkelsen, da det blev kendt, at ville indsætte et 12. langdistancefly i sommertrafikprogrammet.