Jet Time Boeing 737 (Foto: Thorkild Jensen)

Atter overskud i Jet Time

Jet Time kom ud af regnskabsåret 2016/17 med et overskud på 12,5 mio. kroner mod et minus på 298 mio. kroner året før.

En stor genopretningsplan ser ud til at have båret frugt for det danske flyselskab Jet Time, der nu kan præsentere resultatet af anstrengelserne for regnskabsåret 2016/17, der løber fra den 1. september til 31. august. Det blev til et overskud på 12,5 mio. kroner ud af en samlet omsætning i underekanten af 1,5 mia. kroner.

I regnskabsåret 2015/16 måtte Jet Time indkassere et historisk tab på 298 mio. kroner, da kompleksiteten i forretningen var blevet øget så betragteligt, at omkostningerne var løbet løbsk for den daværende ledelse. Derfor ansatte Jet Time den 1. juni sidste år Jørgen Holme, der senest var administrerende direktør for Atlantic Airways og med solid erfaring i bagagen fra Air Greenland og det tidligere SAS-datterselskab Spanair.

Med Jørgen Holme ved roret er det lykkedes at gennemføre en genopretningsplan, hvor to ud af tre forretningsområder er skåret bort, således at Jet Time fremover skal beskæftige sig med at være leverandør af ACMI- og charterkapacitet baseret på Boeing 737NG-fly. Planen indenbar afskedigelse af 300 ansatte samt reduktion af flyflåden fra seks flytyper og 28 fly til i dag to flytyper og otte fly. Samtidig er aktiviteten med fragtflyvninger samt ACMI-flyvninger for SAS med ATR72-flyene blevet lukket ned.

“Vi har i Jet Time det foregående finansår eksekveret en stor turnaround, som har resulteret i massive forandringer i forretningsområder og organisation. Jet Times driftsresultat for 2016/17 er markant bedre, omend stadig utilfredsstillende, i forhold til 2015/16 resultatet, men det er samtidig et resultat der viser, at vores genopretningsplan virker. Efter at have afviklet vores ulønsomme forretningsområder, vil vi nu cementere og udbygge vores position som Nordens førende uafhængige leverandør af charterkapacitet,” siger administrerende direktør Jørgenn Holme i en kommentar til regnskabet.

Tilbageførsel af hensættelser
Selvom det er muligt atter at præsentere sorte tal i Jet Times regnskab, så er der et stykke vej endnu, før driften er positiv. Driftsresultatet blev nemlig et minus på 3,6 mio. kroner.

I katastroferegnskabet for 2015/16 havde man fejet med den store kost og afsat betydelige summer til afvikling af forretningsområderne Boeing Cargo og ATR ACMI, og da det lykkedes at sikre bedre vilkår for afvikling af ATR ACMI-segmentet end først antaget, har det været muligt at tilbageføre alle de 105 mio. kroner, der blev hensat til tab.

I det kommende driftsår vil Jet Time fokusere på, hvad man kalder “kontrolleret vækst” og satse på at sikre en stabil og god betjening af de flere end 400.000 årlige passagerer, der benytter selskabet. Kunderne er de store nordiske rejsearrangører samt flyselskaber som Norwegian, SAS, British Airways og airBaltic.

Jet Time er i dag ejet af finansmanden Lars Thuesen via investeringsselskabet JT3H.

 

Relaterede artikler:

Jet Time skal flyve videre for SAS

Jet Time udfaser fly på stribe

Jet Time forventer at blive rentabel i 2016/17

Jet Time: 300 mio. kroner i underskud

Jet Time fyrer hver tredje

x

Læs Også

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

Jet Time flyver for Finnair

Danske Jet Time flyver netop nu for Finnair på ruter til og fra Helsinki. Jet Time vil gerne have meget mere af de slags kontraktflyvning for andre selskaber.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

Billund Lufthavn i dialog med kinesisk flyselskab

Det kinesiske flyselskab Tianjin Airlines har vist interesse for at etablere flyvninger fra en kinesisk millionby til Billund.