(Foto: Andzrej Kostrzewa)

Australien: MH370 ikke i eftersøgningsområdet

De australske myndigheder kunne torsdag officielt konkludere, at det 850 kvadratkilometer store eftersøgningsområde i Det Indiske Ocean ikke er det endelige hvilested for MH370.

Frustrationen breder sig hos de mange pårørende til de 239 savende personer fra Malaysia Airlines flight MH370. Det store Boeing 777-fly forsvandt den 8. marts under en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing.

Torsdag kunne de australske myndigheder officielt meddele, at eftersøgningen af havbunden med undervandsfartøjet Bluefin-21 var afsluttet efter den sidste mission var gennemført i løbet af onsdagen.

Konklusionen var ganske nedslående for alle, der havde bevaret et spinkelt håb om, at de signaler, som blev registreret af et eftersøgningsskib i april måned, stammede fra MH370.

“Joint Agency Coordination Centre (den australske efterforskningsenhed, red.) kan meddele, at undervandsfartøjet ikke har fundet spor af flyvrag siden eftersøgningen blev påbegyndt,“ hedder det i en officiel meddelelse.

Dermed er der noget der tyder på, at eftersøgningen er sket i et forkert område. Herudover rejses der også tvivl om, hvorvidt det var signaler fra flyets sorte bokse, at eftersøgningsskibet Ocean Shield registrerede.

Det er velkendt, at flere havdyr udsender signaler på samme frekvens som de signaler, der normalt kan registreres fra flyenes sorte bokse. Herudover kan det også være eftersøgningsskibets egne lyde, der har været opfanget.

“De australske havarimyndigheder har meddelt, at eftersøgningen i området, hvor der er blevet opfanget akustiske signaler, nu kan betragtes som afsluttet og ud fra en professionel vurdering kan det udelukkes, at området er det endelige hvilested for MH370,“ konkluderer den officielle eftersøgningsenhed.

Antydning af komplot
Meldingen fra Australien kom samtidig med, at de malaysiske myndigheder offentliggjorde rådata fra den britiske kommunikationsvirksomhed Inmarsat. Det var data fra Inmarsat, der ledte eftersøgningen i retningen af en position i Det Indiske Ocean omkring 2.000 kilometer vest for Perth.

Men offentliggørelsen af det 47 sider lange dokument med udskriften af de såkaldte “handshakes“ mellem jordstationer, satellitter og MH370 har rejst flere spørgsmål end det har givet svar.

Flere pårørende beskylder nu de involverede lande for at dække over et gigantisk komplot. Man hæfter sig i særdeleshed ved, at de store supermagter har været påfaldende tavse omkring sagen med MH370.

“Det er naturligt, at når man udpeger et eftersøgningsområde midt ude i Det Indiske Ocean, vil ingen pårørende eller medier kunne tage dertil for at se nærmere på tingene. Dette er en perfekt plan for at dække over MH370´s forsvinden og et ‘cover up’ anført af de involverede lande,“ udtaler Pralhad Shirsath til The Malay Mail Online. Hans hustru var ombord på det savnede fly.

Den danske pilot Otto Willum Nielsen har tidligere været skeptisk over for myndighedernes udpegning af Det Indiske Ocean som eftersøgningsområde. Han vil dog ikke kommentere de mange konspirationsteorier.

“Jeg er nu blevet leder af en efterforskningsenhed (i Kina, red.) og er derfor blevet underlagt nye regler med hensyn til at kunne udtale mig,“ siger Otto Willum Nielsen til CHECK-IN.dk.

Han er dog i stand til at fortælle, at de kinesiske myndigheder fra begyndelsen har været skeptiske omkring det forhold, at de akustiske signaler skulle komme fra flyets sorte bokse.