Airbus A319-100 fra Austrian Airlines. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Austrian gør klar til priskrig på København-rute

Austrian Airlines vil ikke lade LEVEL og Laudamotion få fodfæste på ruten fra Wien til København, og selskabet øger fra 1. maj antallet af flyvninger på ruten.

I sommertrafikprogrammet 2018 rejste 198.922 passagerer på ruten mellem København og Wien, og der var Austrian Airlines alene på ruten.

Anderledes ser det ud i det kommende sommertrafikprogram. Siden den 28. oktober har Ryanair-selskabet Laudamotion fløjet tre gange om ugen mellem Wien og København, og fra den 31. marts åbner IAG-lavprisflyselskabet LEVEL med op til seks ugentlige afgange.

Dermed bliver Austrian for alvor sat under pres, og det tager selskabet nu konsekvensen af ved at øge med yderligere fire afgange mellem Wien og København fra den 1. maj. Dermed kommer selskabet op på 31 ugentlige afgange i hver retning.

De ekstra flyvninger gennemføres på en rundtur, der udgår fra Wien kl. 10.05 med ankomst i Københavns Lufthavn kl. 11.45. Her vender flyet på 45 minutter og returnerer kl. 12.30, hvorefter det er fremme i Wien-Schwechat kl. 14.15. Der skal flyves med mix af 160-sæders Airbus A320 og Embraer ERJ-195, der har plads til 112 passagerer.

Samtidig med annonceringen af opjusteringen på København, vil Austrian også øge fra Wien til Frankfurt og Amsterdam.

“Helt generelt vil jeg sige, at vi er tilfredse med at fortsætte vinterens øgede Austrian Airlines-frekvens denne sommer, for det viser en øget efterspørgsel og er en positiv udvikling for vores gæster til Wien og videre derfra,” siger Bastian Frantz, der er landechef hos Lufthansa Gruppen i Danmark.

Overkapacitet på rute
Med det øgede antal frekvenser kommer Austrian op på en ugentlig produktion på omkring 9.500 sæder, hvilket vil blive suppleret af 1.440 sæder fra Laudamotions fire ugentlige afgange samt 2.520 fra LEVEL´s seks ugentlige rundture med 210-sæders Airbus A321. Det svarer til en samlet udbudt kapacitet på 13.460 sæder og dermed op imod 60.000 per måned.

Til sammenligning var der i de syv måneder af sommertrafikprogrammet sidste år i gennemsnit 28.417 rejsende per måned, hvorfor kapaciteten vil være dobbelt så stor som efterspørgslen i den kommende sommer.

Dermed er der lagt op til en egentlig priskrig, hvor en af de nye aktører givetvis kommer til at trække sig.

SAS har tidligere fløjet til Wien ad flere omgange. I januar 2009 lukkede SAS ned mellem København og den østrigske hovedstad, men ruten blev genåbnet i efteråret 2016 for atter at blive lukket i foråret 2018.

 

Relaterede artikler:

IAG-lavprisflyselskab på vej til København

Austrian Airlines øger på CPH-rute

Laudamotion kommer til København