Flyselskaberne mener, at den automatiske paskontrol til og fra Københavns Lufthavns Finger C ofte er ude af drift. Foto: Andreas Krog.

Automatisk paskontrol en realitet i CPH

Efter flere års tilløb tog politiet i Københavns Lufthavn automatisk paskontrol i brug i påskedagene. To nationaliteter har dog lidt svært ved at finde ud af den nye teknologi.

Normalt er paskontrollen ved Finger C i Københavns Lufthavn ikke det sted i landet, hvor der er flest politibetjente. Selv i timerne før den store gruppe af langdistanceafgange fra gates’ene i Finger C ved middagstid er der ofte kun to betjente på arbejde til at kontrollere flere hundrede afrejsende passagerers pas.

Tirsdag formiddag var der imidlertid et større opbud af betjente og civilt ansatte paskontrollører. Ikke for at kontrollere pas, men for at stifte bekendtskab med den nye automatiske paskontrol, som politiet i Københavns Lufthavn har taget i brug i de stille påskedage.

To små nybyggede glasbure på hver sin side af de ni selvbetjente passluser var pakket til bristepunktet med betjente og paskontrollører, der skulle se hvordan det i fremtiden skal gå til, når EU-borgere og borgere fra de såkaldte EØS-lande rejser ind og ud af Schengen-området. I glasburet kan politifolkene på en række computerskærme følge med i at systemet godkender passagererne på tre parametre inden slusen lukkes op.

Nordmænd og svenskere
Efter en stille påskeindkøring skulle systemet for alvor stå sin prøve tirsdag formiddag. Og bortset fra et par enkelte udfordringer med godkendelse af de rejsendes billeder, så forløb den første hverdag med den automatiske paskontrol rimelig gnidningsfrit.

To nationaliteter har dog lidt vanskeligt ved at hitte ud af den nye teknologi, fortalte en af de politifolk, som hjalp passagererne med at gøre tingene helt rigtig. Det er nordmænd og især svenskere, der har svært ved at få passet lagt rigtigt med billedsiden nedad på glaspladen.

Den nye automatiske paskontrol har ni sluser. Tre til afrejsende passagerer, tre til ankommende passagerer og tre sluser, der kan bruges i begge retninger. Ved siden af de ni sluser vil der fortsat være fire almindelige paskontrolskranker i hver retning til ikke-EU-passagerer.

Spændte ben igen og igen
Den automatiske paskontrol ser dagens lys efter et flere år langt tilløb, hvor politiets problemer med at skaffe finansiering til projektet igen og igen spændte ben. I en lufthavn som London Heathrow har man haft automatisk paskontrol i adskillige år.

Politibetjente og civilt ansatte paskontrollører vil med den automatiske paskontrol kunne blive frigjort til andre opgaver i lufthavnen. Der er dog brug for en ”mand på gulvet”, der efter instruks fra kollegaen i glasburet hjælper passagerer med problemer.

 

Læs også:

CPH gør klar til automatisk paskontrol

Nu kommer pas-skannerne til CPH

Økonomi spænder ben for automatisk paskontrol

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Københavns Lufthavn taler med naboerne

Københavns Lufthavn er gået i offensiven for at pleje forholdet til sine naboer. Ikke alt i charmeoffensiven fungerer dog lige godt.

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Tyrkiske selskaber opruster på CPH

SunExpress og Turkish Airlines tror på, at de rejsende vender tilbage til Tyrkiet og øger derfor begge kapaciteten på CPH-ruter.

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn følger interesseret med i udviklingen af kunstgræs, der kan være et vigtigt produkt i at forbedre flysikkerheden.