BA under lavprisselskabernes fane

Efter at have meldt sig ud af de europæiske netværksselskabers sammenslutning har British Airways og Iberia meldt sig under fanerne hos lavprisselskaberne.

Først forlod de det pæne selskab bestående af andre europæiske netværksselskaber. Og nu melder British Airways og Iberia sig under fanerne hos de selskaber, som på papiret er deres ærkerivaler.

De to flyselskaber, der begge er ejet af International Airlines Group (IAG), har nemlig meldt sig ind i European Low Fares Airline Association (ELFAA), der er et fælles talerør for en vifte af Europas største lavprisselskaber. Selskaber, som i stor stil konkurrerer mod British Airways og Iberia. Foreningen består af easyJet, Flybe, Iberia Express, Jet2.com, Norwegian, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling og Wizz Air.

Ryanair, easyJet, Jet2.com og Flybe kender British Airways rigtig godt fra sit britiske hjemmemarked. Det samme gør sig i en vis udstrækning gældende for Norwegian, der er i fuld gang med at opbygge en base i London Gatwick og som sidste år startede flyvninger mellem Gatwick og New York.

I Spanien dyster Iberia især mod Ryanair, men også selskaber som Norwegian og easyJet ånder det spanske selskab i nakken. Endelig er der det spanske lavprisselskab Vueling. Her kan British Airways og Iberia imidlertid glæde sig over, at der er tale om et familiemedlem. Vueling er nemligh også en del af IAG-familien.

Bide i haserne
For en uge siden kom det frem, at British Airways og Iberia samt airberlin havde meldt sig ud af Association of European Airlines (AEA), der er de traditionelle netværksselskabers politiske talerør. Det var blandt andet AEA’s massive modstand mod flyselskaberne fra olieemiraterne langs Den Persiske Golf, som fik selskaberne til at indsende en udmeldelsesblanket. Qatar Airways købte sidste år 10 procent af IAG og Etihad fra Abu Dhabi ejer knap 30 procent af airberlin.

Det italienske selskab Alitalia er stadig medlem af AEA. Men en udmelding kan meget vel også være på vej fra italienerne. Etihad købte nemlig fornylig 40 procent af Alitalia.

Før de tre selskabers udmeldelser repræsenterede AEA flyselskaber med tilsammen over 400 millioner passagerer om året. Hvis Alitalia gør British Airways, Iberia og airberlin følge ud af AEA, så vil det betyde et farvel til selskaber med tilsammen mere end 25 procent af de 400 millioner passagerer og sende AEA-selskaberne ned omkring 300 mio. passagerer. Dermed mister AEA en stor del af sin politiske pondus. Samtidig er ELFAA med IAG-selskabernes ankomst for alvor begyndt at bide AEA i haserne, i det selskaberne tilsammen transporterer over 280 millioner passagerer om året.