Greg Chin og Miami International Airport er meget tilfredse med de daglige SAS-afgange. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

(MIAMI) September sidste år startede SAS op med direkte ruter fra Skandinavien til Floridas største lufthavn i millionbyen Miami. På de 12 første måneder har det givet lufthavnen 140.000 passagerer fra København og Oslo og ledelsen i lufthavnen er begejstrede over de mange nye skandinaviske passagerer.

Miami International Airport
  • Ejes af Miami-Dade county
  • Årlig antal passagerer: 44,6 millioner (2016)
  • Tiende største lufthavn i USA målt på antal passagerer
  • Tredje største lufthavn i USA målt på internationale passagerer
  • Største lufthavn i USA målt på international fragt
  • 412.005 afgange og landinger i 2016
  • 106 flyselskaber betjener lufthavnen
  • Web: www.miami-airport.com

Største stigning nogensinde
Greg Chin, kommunikations- og pressedirektør ved Miami International Airport, er imødekommende og godt forberedt, da han møder CHECK-IN.dk lige efter sikkerhedskontrollen i den sydlige terminal. Snakken falder hurtigt på fodbold, inden vi finder os til rette i Avianca-loungen og snakker om skandinavisk luftfarts betydning for lufthavnen.

”Vi oplever den største stigning i skandinaviske passagerer nogensinde,” siger Greg Chin, og smiler om kap med solen i solskinsstatens største lufthavn.

Smilet er dog stivnet en smule, da det går op for ham, at SAS har valgt at reducere frekvenserne i det igangværende vintertrafikprogram og i det kommende trafikprogram for sommeren 2018.

Norwegian fravalgte Miami
Lufthavnen er et knudepunkt for transfertrafik til og fra Syd- og Mellemamerika, og har flere ruter til denne region end samtlige øvrige lufthavne i USA til sammen. Greg Chin lægger ikke skjul på sin begejstring over det stigende antal passagerer, som SAS og andre nordiske flyselskaber leverer.

”Miami lufthavn har plads til endnu flere internationale flyvninger, og vi var i forhandlinger med Norwegian om, at planlægge ruter hertil. De fravalgte Miami til fordel for Fort Lauderdale, men vi er glade for det samarbejde vi har med SAS, Finnair og WOW air,” siger Greg Chin.

På spørgsmålet om hvorfor skandinaviske passagerer skal vælge lufthavnen i Miami som destination, fremfor Fort Lauderdale eller Orlando lidt længere nordpå i staten, er svaret klart.

”Vi er uovertrufne som hub, hvis man skal videre til Caribien og Syd- eller Mellemamerika. Omkring 40 procent af vores passagerer er transferpassagerer. Vi har verdens største krydstogthavn mindre end en time fra lufthavnen og god infrastruktur og hele ‘South Florida’ lige udenfor døren,” understreger kommunikations- og pressedirektøren.

SAS Airbus A330 ved gaten i Miami. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Støtter nye ruter
Miami International Airport har efter eget udsagn et attraktivt program til at støtte nye ruter og er meget åbne om, hvordan deres forretningsmodel er.

”Der betales ingen afgifter til lufthavnen i de første 12 måneder ved opstarten af nye ruter. Ud over dette tilbyder lufthavnen og de lokale turistmyndigheder hver især en ‘en til en’ støtteordning til markedsføring,” forklarer Greg Chin.

Dette betyder at hvis flyselskabet eksempelvis bruger en million på markedsføring vil lufthavnen og de lokale turistmyndigheder stille med samme beløb. Noget der i eksemplet vil betyde tre millioner til sammen.

Direktør for kommunikation og presse ved Miami International Airport, Greg Chin, i lufthavnens sydlige terminal. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

220.000 fra Norden
De første 12 måneder med SAS, siden starten i slutningen af september 2016, har givet lufthavnen 140.000 nye passagerer.

Finnair har fløjet 40.000 passagerer til og fra Helsinki, mens islandske WOW ligeledes har 40.000 til og fra Reykjavik. Det giver 220.000 passagerer til og fra de nordiske hovedstæder fra oktober 2016 til oktober 2017.

”Vi er stolte over, at have ruter til alle de nordiske hovedstæder, hvilket kun få lufthavne i USA har. På fire år har vi også øget vores direkte ruter til europæiske destinationer fra 14 til 23,” siger en stolt Greg Chin.

Lufthavnen kan ikke se i sine statistikker, om antallet af direkte passagerer fra Skandinavien har påvirket andre ruter, eksempelvis via Frankfurt, Paris, Amsterdam. London eller New York. Men disse ruter ser umiddelbart ikke ud til, at lide under konkurrencen fra SAS.

Hele EMEA-regionen (Europe, Middle East & Africa, red.) har stort fokus på lufthavnen. For nyligt har både Qatar Airways, El Al og Turkish Airlines åbnet ruter til Miami, og Ethiad fra Abu Dhabi åbnede sidste måned en fragtrute fra emiratet. Greg Chin er ikke i tvivl om, at fragtruter på sigt giver nye passagerruter. Miami-lufthavnen er også en hub for flyfragt, og er størst i USA målt på international tonnage.

Lufthavnen i Miami har egne “ammebokse” for ammende mødre kaldet MIAmamas. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Nemmere for passagerer
Lufthavnen iværksætter i løbet af 2017 og 2018 en række initiativer for, at gøre ankomsten for internationale passagerer nemmere og forenklet. Greg Chin fortæller, at lufthavnen har et nært samarbejde med immigrationsmyndighederne, og man vil tage nye funktioner og automater i brug for, at forenkle det som, til tider, kan være timelange køer i immigrationskontrollen.

”Nye automater er på plads, så passagererne selv foretager immigrationskontrollen. Ved brug af blandt andet fingeraftryk og ansigtsgenkendelse, kan en stor gruppe passagerer gå direkte gennem immigrationen og behøver heller ikke toldbehandle sin baggage. Vi er selvfølgelig pålagt de gældende myndighedskrav, men vi investerer selv store beløb i digitale automater og infrastruktur, som muliggør en hurtigere og nemmere immigrationskontrol,” forklarer Greg Chin.

CHECK-IN.dk’s udsendte journalist kunne selv ved ankomst afprøve immigrationsautomaterne i Miami South Terminal (blandt andet den terminal SAS ankommer til, red). Små ti minutter i kø indtil en ledig automat var klar. Tre minutter på at besvare spørgsmål på automaten og tage fingeraftryk, billede samt indlæse pas. En grøn bon blev printet ud, hvilket betyder at man kan gå direkte til en betjent, der blot stemplede passet. En nem og effektiv immigrations- og toldbehandling.

 

Relaterede artikler:

OSL og CPH må aflevere Miami-afgang til Stockholm

SAS: God Miami-belægning fra start

SAS åbner ruter til Miami og Los Angeles

KLM følger efter SAS til Miami

x

Læs Også

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

God oplevelse på SAS Plus til Trondheim

ANMELDELSE: SAS Plus leverede en god oplevelse på en kort februarflyvning fra Danmark til Norge, hvor kun et par ting i SAS Loungen trak ned på helhedsindtrykket.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

SAS flytter terminal i Hamborg

Efter renovering af bagageanlægget er SAS vendt tilbage til Terminal 2 i Hamborg Airport.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.