(Foto: Bo Skovgaard)

Begejstring over ‘nyt’ SAS-fly

Cimbers ATR72-fly, der opererer for SAS på ruten mellem København og Billund, er blevet mødt af stor begejstring blandt flyspottere og andre kendere. Flyet der kom i bemaling fra brasilianske Azul – Linhas Aereas Brasileiras har fået et særligt SAS-look.

Da SAS den 13. august genåbnede indenrigsruten fra København til Billund, skulle premiereflyvningen have foregået med et ATR72-fly fra Cimber A/S, som SAS har indgået en wetlease-aftale med omkring operation af den nye indenrigsrute.

Men en forsinket levering af ATR72-flyet til Cimber A/S fra spanske Swiftair betød, at operationen de første par uger foregik med CRJ200 jetfly.

Cimbers nye ATR72-fly ankom nemlig først til Danmark den 17. august, hvorefter det skulle klargøres til indsættelse i operativ drift for SAS. Det indebar blandt andet, at flyet skulle have en tydelig SAS-identifikation, hvilket der gik yderligere en uge med at få gennemført.

Men resultatet møder stor ros og anerkendelse hos flyspottere og andre kendere, der betragter et fly som mere end blot et transportmiddel. Flyet som Cimber har lejet fra Swiftair kom direkte fra det brasilianske selskab Azul – Linhas Aereas Brasileiras, hvor selskabets bemaling blandt andet omfatter mørkeblå motorer og underkrop på flyet.

Brasiliansk look
Da det velkendte SAS-logo blev malet på flyet, gik det hele op i en højere enhed. Mange mener, at flyet har fået et udseende, som Cimber og SAS i fællesskab kan være stolte af, selvom det i princippet er et brasiliansk look.

“Jeg tror, at tilføjelsen af SAS logoet på flyets hale i virkeligheden er det, der har skabt det positive indtryk. Det ligger en stærk værdi i SAS-brandet, og at flyetsunderkrop i forvejen havde den blå farve var en tilfældighed, Men sammen med den blå hale med SAS-logoet har det skabt et rigtigt flot udtryk,“ siger marketingchef Robin Kristensen fra SAS.

Forskellen fra de øvrige fly i SAS-flåden er således, at motorerne ikke er i den karakteristiske røde farve, ligesom den blå farve i en bue på flyets underkrop spiller godt sammen med halen.

Man skal dog ikke gøre sig forhåbninger om, at SAS-flyene fremover skal se ud ligesom ATR-flyet fra Cimber. Marketingchefen understreger, at man i SAS er godt tilfreds med den nuværende bemaling, som er en del af det design, derblev introduceret i 1998. Det mest markante stilskifte i designlinjen hos SAS skete under Jan Carlzon i 1983, da det velkendte “dragehoved“ blev udskiftet med et nyt SAS-logo, hvori indgik farverne fra de tre skandinaviske landes flag.

Foto: Bo Skovgaard