Begrænset succes for deletaxa til lufthavnen

Københavnernes lyst til at dele en taxa til lufthavnen er ikke så stor som forventet. Til gengæld vil de gerne køre solo til en fast pris.

Med mulighed for en besparelse på op til 60 procent burde man forvente, at københavnerne var vilde med den deletaxaordning, som taxaselskabet 4×35 i over en måned har tilbudt til kunder, der skal til og fra Københavns Lufthavn.

Men det er langt fra tilfældet.

”Folk vil ikke køre sammen med andre, i hvert fald ikke i det område, på det tidspunkt og i den retning som vores forsøg kører i,” siger Niels Kaae, direktør for 4×35.

Ordningen startede 6. marts og målet var efter en måned at have 25 ture om dagen. Det mål har firmaet langt fra nået, men Niels Kaae vil ikke sige præcis hvor mange kunder, der vælger den kollektive taxatur.

Flere ture til fast pris
Samkørslen bliver i første omgang tilbudt i et større område nord for København, nærmere bestemt fra Gentofte i syd til Hørsholm og Birkerød i nord samt Lyngby, Holte, Virum og Vedbæk. Al booking og betaling foregår via hjemmesiden www.cphtaxa.dk, hvor man med få klik kan vælge og sammensætte sin taxarejse.

Man kan både bestille kørsel til og fra Københavns Lufthavn, og priserne starter ved 219 kroner, men den endelige regning afhænger af afstand, antal passagerer, bagage og ugedag.

”Til gengæld ser vi flere bestillinger af privatture, altså ture i egen taxa til eller fra lufthavnen, til en fast pris. Derfor har vi nu udvidet de faste priser til at omfatte lufthavnsture til og fra hele Sjælland,” forklarer Niels Kaae.

Mellem to stole
Lufthavnstaxaer, hvor flere deler den samme taxa til eller fra lufthavnen, er meget udbredt i de jyske lufthavne. At det ikke umiddelbart tiltrækker hovedstadspublikummet kan skyldes, at produktet sætter sig mellem to stole.

Med metro, kystbane og IC-tog er der adskillige muligheder for kollektiv transport til Københavns Lufthavn til helt andre priser end med deletaxaerne. Og har man først valgt ”solotaxaen” fra, kan man lige så godt gå linen ud og benytte de normale kollektive transportmidler.

Og hvis valget er faldet på taxa, ønsker man måske ikke at give afkald på den komfort det er, at have sin helt egen hyrevogn til at transportere en til lufthavnen uden at skulle tænke på at skulle omkring andre rejsendes adresser. Omveje som især i morgen- og eftermiddagsmyldretidenkan indebære risiko for,at man kommer for sent til flyet. Så er det mere sikkert at køre sololøb.

Skal dele med kolleger
Lanceringen af deletaxaordningen gav stor medieomtale, men hvis ikke virksomhedernes rejseafdelinger gør de rejsende medarbejdere opmærksom på den, nytter det ikke så meget. I det jyske har flere store virksomheder en politik om at medarbejderne skal dele en taxa med deres kolleger. Men kun med kolleger – ikke fremmede mennesker.

I den nærmeste fremtid vil Niels Kaae sammen med 4×35’s vognmænd vurdere, hvordan delekonceptet eventuelt kan justeres, så det bliver attraktivt for en større kreds af rejsende.