Beskeden fremgang i Oslo og Stockholm

Københavns Lufthavn var den eneste nordiske hovedstadslufthavn med passagertilbagegang i januar. Fremgangen var dog beskeden i Oslo og Stockholm.

Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda havde ikke passagertilbagegang i januar, sådan som det var tilfældet i Københavns Lufthavn. Men Nordens andenstørste og tredjestørste fik heller ikke nogen ligefrem prangende start på det nye år.

Sløjest så det ud i Stockholm Arlanda, hvor det blev til en beskeden fremgang på 2,0 procent i forhold til samme måned året før til 1.839.287 passagerer. Beskedent og pauvert, men trods alt bedre end Københavns Lufthavns tilbagegang på 2,7 procent.

Ånder CPH i nakken
I Oslo Gardermoen kunne man notere en beskeden fremgang på 2,7 procent i forhold til januar sidste år, hvilket betød, at 1.882.845 passagerer gik gennem lufthavnen. Det var 44.595 færre passagerer end i Københavns Lufthavn, som Gardermoen bliver ved med at ånde i nakken.

Med en norsk passagerafgift, som tilsyneladende ikke lægger nogen væsentlig dæmper på rejselysten til og fra Oslo Gardermoen, samt tre ekstra Norwegian-basefly i lufthavnen i den kommende sommersæson, så kan 2018 meget vel blive året hvor Oslo Gardermoen indfrier sin hede drøm om at overhale Københavns Lufthavn og tage titlen som Nordens største lufthavn.

Dumper ned på fjerdeplads
Hvis man nærstuderer tallene, så vil man dog se, at det er den store andel af indenrigstrafik, som sikrer Oslo Gardermoen pladsen som Nordens næststørste lufthavn og førsteudfordrer til CPH. Den udgjorde nemlig knap 46 procent af den samlede passagertrafik i den norske lufthavn i januar, mens indenrigstrafikken i Stockholm Arlanda og Helsinki Vantaa kun udgør henholdsvis knap 22 procent og godt 18 procent af det samlede antal passagerer.

Så hvis man kun ser på antallet af udenrigsrejsende, så dumper Oslo Gardermoen faktisk ned på en nordisk fjerdeplads med 1.022.982 internationale passagerer i januar mod henholdsvis 1.442.316 og 1.222.823 i Stockholm og Helsinki.

I Københavns Lufthavn udgjorde indenrigstrafikken i januar kun 6,3 procent af det samlede antal passagerer.

Stadig et stykke vej op
I Nordens nordøstlige hjørne flyver Helsinki Vantaa-lufthavnen derudaf i et helt andet tempo end de tre ”storebrødre”. Nordens fjerdestørste lufthavn kan således bryste sig af tocifrede vækstrater i årets første måned. Passagertallet steg nemlig med 11,3 procent sammenlignet med januar 2017 til 1.498.172 passagerer. På trods af den pæne fremgang, så er der dog stadig et stykke vej op til podiepladserne. Mere end 341.000 passagerer skilte således Helsinki og Stockholm Arlanda i januar.

 

 

Relaterede artikler:

Fortsat tilbagegang i CPH

Oslo forsvarede sin andenplads

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH overhalet af øvrige nordiske hovedstadslufthavne

Arlanda haler ind på CPH

Her er de 20 største lufthavne i Norden

x

Læs Også

Helsinki Airport – Gateway til Vinter-OL

Vinter-OL i PyeongChang i Sydkorea har Finnair som officiel partner for Finlands Olympiske Komite, der har sendt 102 finske atleter til legene. Helsinkis lufthavn er desuden gateway for OL-hold fra hele Europa.

Fortsat tilbagegang i CPH

Flere langrutepassagerer og chartergæster til Egypten kunne ikke forhindre endnu en tilbagegangs-måned i CPH i januar.

Passagerer fra Øresundsregionen via Helsinki

Svenske BRA vil etablere en rute fra Malmø til Helsinki, så passagerer fra Øresundsregionen kan flyve direkte til Helsinki og derfra videre til eksempelvis Asien.

Iranere får tredje Sverige-rute

Iran Air opgav at flyve til CPH på grund af strid om bevæbnede vagter. Nu åbner selskabet i stedet Malmø-rute.

Svensk indenrigsrute må lukke

Det svenske flyselskab Dalaflyget er tvunget til at indstille sin rute mellem Mora og den svenske hovedstadslufthavn Stockholm Arlanda.

CPH i toppen af europæisk punktlighed

Københavns Lufthavn var i 2017 den tredjebedste lufthavn i Europa til at få flyene afsted til tiden, viser ny analyse fra OAG.