Bestem selv prisen på flybilletten

Iberia har netop afviklet et eksperiment, hvor rejsende kunne byde på en flyrejse fra Madrid til New York via et auktionslignende princip.

Luftfartsselskaber verden over arbejder intenst med at gøre sociale medier som Twitter og Facebook til mere end bare et udstillingsvindue for selskabernes nyheder og kampagnetilbud. I stedet forsøger mange at engagere de mange mennesker, som eksempelvis følger selskaberne på Facebook.

Længst fremme i bussen er KLM, der blandt andet fornylig lancerede et lille managerspil, hvor brugere verden over selv kan drive et luftfartsselskab. Det hollandske selskab kører også ofte konkurrencer, hvor brugerne ud fra et enkelt billede skal gætte hvilket sted i verden billedet er taget. En idé, som mange luftfartsselskaber siden har taget til sig.

Social flyvning
Seneste skud på den sociale medie-stamme kommer fra spanske Iberia. I midten af juli søsatte selskabet et eksperiment, hvor Iberia’s følgere i en omvendt auktion skulle byde ind på billetter til en særlig fem-dages tur fra Madrid til New York. Prisen for et sæde startede på 600 euro og faldt med 5 euro i sekundet. Når en slog til og købte sædet, startede en ny lignende auktion om det næste af de i alt 232 sæder. Dermed blev flyvningerne til september fyldt med Iberias venner fra de sociale medier. Selskabet kalder det da også verdens første ”sociale flyvning.”

Auktionerne startede den 18. juli om aftenen og kun brugere med egne Facebook-profiler kunne deltage. Og det var kun muligt at købe to billetter per person.

Da det hele var overstået, havde 17.000 personer deltaget.

Det er første gang et flyselskab har besluttet at sælge pladser på denne måde, der giver muligheden for at gøre en god handel kombineret med spænding.