SAS Bombarder CRJ 900 (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, www. danishaviationphoto.com)

Billund-ærgrelse over SAS-kannibalisering

SAS forsøger at flytte Oslo-passagerer til Aarhus Lufthavn fra ruterne i Billund og Aalborg, og det skaber frustration i Billund Lufthavn.

Da SAS i begyndelsen af oktober sidste år annoncerede opstarten af nye udenrigsruter fra Aarhus Lufthavn, skabte det bekymring i de to store jyske lufthavne i Billund og Aalborg.

Årsagen hertil var, at SAS valgte Oslo og Stockholm som to af de nye destinationer, og dermed var der lagt op til en mulig kannibalisering, da Oslo i forvejen blev betjent af SAS fra både Billund og Aalborg, mens Stockholm allerede var på SAS-rutekortet fra Billund.

Igangsætningen af SAS-offensiven i Aarhus Lufthavn skete den 9. april, og siden årsskiftet har man kunnet opleve, at SAS har annonceret for de nye Aarhus-ruter med billetpriser, der i en række tilfælde har været noget lavere end på ruterne fra Billund og Aalborg.

“Vi synes ikke, at kunderne i Billund skal stilles ringere rent prismæssigt, så vil vil holde øje med prisudviklingen på de nye ruter til Stockholm og Oslo,” sagde Billund Lufthavns daværende administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen tilbage i oktober sidste år.

Det viser sig da også, at der kan være grund til at holde et vågent øje med SAS og selskabets aktiviteter i Aarhus Lufthavn. For hvis man skal tro udtalelser fra SAS, så vil man sandsynligvis forsøge at styrke passagergrundlaget fra lufthavnen på Djursland ved at få rejsende, der sædvanligvis benytter lufthavnene i Billund eller Aalborg, til at rejse ud herfra i stedet.

“Vi skal have ændret adfærdsmønstre. Hvis man for eksempel er vant til at flyve til Oslo fra en anden lufthavn, skal vi gøre opmærksom på, at vi findes fra Aarhus. Det har vi forsøgt at gøre indtil nu, men det skal vi løbende gøre,” sagde pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark tidligere på ugen til CHECK-IN.dk.

Lavere priser og offentlige tilskud
Netop til Oslo er der i forvejen en relativ stor kapacitet fra de jyske lufthavne. SAS flyver således tre gange om dagen fra Billund til Oslo, mens der er en daglig rotation fra Aalborg Lufthavn. Med to daglige afgange fra Aarhus Lufthavn er der således seks daglige afgange og en samlet kapacitet på 1.040 sæder på alle hverdage.

“Med tre daglige afgange med SAS og yderligere to daglige afgange med British Airways og Norwegian, synes vi, at vi har et stærkt produkt mellem Billund og Oslo som passagerne sætter pris på. Tre gange så mange forbrugere bor omkring Billund Lufthavn sammenlignet med andre jyske lufthavne, så vi er ikke nødvendigvis så bekymret. Det er naturligvis altid ærgerligt, hvis man med lavere priser og offentlige tilskud flytter SAS-passagerer fra én lufthavn til en anden,” siger Billund Lufthavns marketingchef Jesper Klausholm som kommentar til udtalelserne fra SAS-pressechefen.

Ved udgangen af maj havde SAS fløjet i næsten to måneder på de nye udenrigsruter fra Aarhus Lufthavn, og belægningen på Oslo-ruten var samlet på 46,5 procent, hvilket betyder, at 6.781 ud af 14.580 udbudte sæder har været solgt. Til gengæld var der 7.799 tomme sæder.

Aalborg Lufthavns administrerende direktør Søren Svendsen har ikke ønsket at kommentere udtalelserne fra SAS.

 

Relaterede artikler:

Over 17.000 tomme sæder på nye Aarhus-ruter

Jyske lufthavne holder øje med SAS

SAS har kort tålmodighed i Aarhus

SAS: Tror på marked i Aarhus Lufthavn