Billund-fly forstyrret af laserlys i ni kilometers højde

Piloter på Sun-Air-fly på vej fra Manchester til Billund blev i næsten ni kilometers højde blændet af lys fra en laserpen.

Dornier 328-jetflyet fra danske Sun-Air var lettet fra lufthavnen i Manchester søndag den 28. oktober kl. 18.21 på den rutinemæssige aftenflyvning til Billund med British Airways-rutenummer BA8248.

Godt 20 minutter senere befandt flyet sig i 29.000 fods højde – svarende til næsten ni kilometers højde – over Ottringham nord for Grimsby på den britiske østkyst, da et laserlys fra landjorden pludselig oplyste cockpittet og blændede piloterne.

Episoden havde ingen konsekvenser for flyvningen, udover de kortvarige gener for piloterne, men flyets danske kaptajn indrapporterede som det er standardprocedure hændelsen til de britiske luftfartsmyndigheder.

“Kaptajnen på flyet rapporterede til National Air Traffic Services (NATS), at han var over Ottringham Beacon og fik cockpittet oplyst af et laserlys, der kom fra en kystby på styrbord side af flyet,” siger en talsmand Humberside Police til det lokale medie Grimsby Telegraph.

“NATS-teamet har ud fra flyets kurs og position vurderet, at laserlyset kom fra Grimsby-området,” siger talsmanden videre.

En “meget alvorlig hændelse”
Hændelser, hvor personer på jorden peger kraftige, grønne laserlys mod fly og piloter, har gennem mange år været et alvorligt sikkerhedsproblem for luftfarten, og politiet i Humberside betegner da også laserlyset mod Sun-Air-flyet som en “meget alvorlig hændelse”.

Hos Sun-Air i Billund har man endnu ikke haft mulighed for at tale med kaptajnen på søndagens flyvning om, hvordan han oplevede episoden.

”Men det er ikke første gang, vores piloter bliver genereret af laserlys, og det er primært i England, vi har været ude for det. Vi indrapporterer det selvfølgelig altid til myndighederne, men ellers kan vi jo ikke gøre så meget ved det,” siger Kristian Tvergaard, kommerciel direktør i Sun-Air, til CHECK-IN.dk.

Laserlys mod fly kan give fængsel
Laserlys fra jorden kan genere piloter både i forbindelse med start, indledende stigning, indflyvning og landing, men også når flyet befinder i marchhøjde.

Kristian Tvergaard har dog ikke tidligere hørt om, at piloter hos Sun-Air har været generet af laserlys i så stor højde, som det var tilfældet ved søndagens flyvning.

I Storbritannien blev straframmen for at overtræde reglerne om laserlys sidste år strammet, så man nu kan få op til fem års fængsel for at pege laserlys mod fly.

Herhjemme kan laserlys mod fly være en overtrædelse af straffelovens paragraf 252 om at bringe andres liv eller førlighed i fare. Her er strafferammen otte års fængsel.

 

Relaterede artikler:

Laserlys ramte Norwegian-fly ved Roskilde

Laserlys stadig et stort problem

Pilot på passagerfly fik øjenskade af laserstråle