Trappetårnet i Billund Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Billund: Første langdistancerute i 2019

Billund Lufthavn forventer at kunne præsentere den første langdistancerute med afgang i sommeren 2019. Der arbejdes med destinationer i USA, Asien og Mellemøsten.

Efter at Billund Lufthavn i 2016 kunne byde British Airways velkommen med “kongeruten” til London-Heathrow Airport, har lufthavnen sat sig nye mål. Nu har man nået det ypperste i europæisk luftfart med en rute til Europas største lufthavn. Derfor er den jyske lufthavn begyndt at kigge udenfor Europa, idet man ønsker at tiltrække langdistanceruter til det man ynder at kalde Vestdanmarks internationale lufthavn.

Der har tidligere været forlydener om, at Norwegian skulle være klar på en USA-rute fra Aalborg Lufthavn, når de nye Boeing 737MAX-fly er blevet leveret og testet i forhold til rækkevidde.

Billund Lufthavn håber dog, at det måske kan blive en helt anden flytype, der skal danne grundlag for den første langdistancerute fra den syddanske lufthavn. Det er nemlig velkendt, at der er usikkerhed om, hvorvidt MAX´erne er egnede til at flyve nonstop fra Vestdanmark til USA på grund af rækkevidden. Det vil blive testet, når de første ruter starter fra Storbritannien, Irland og Norge i løbet af sommeren.

“Hvis vi kan få det, som vi gerne vil have det, så kommer den første langdistancerute til Billund Lufthavn i sommeren 2019. På det tidspunkt har Norwegian fået de langtrækkende Airbus A321neo, da de ikke ved, om der er nok rækkevidde på 737MAX. Selvfølgelig taler vi med Norwegian om det, og det er klart, at det er hvad, vi går efter,” siger administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen fra Billund Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Rute til USA, Asien eller Mellemøsten
Lufthavnsdirektøren suppleres af marketingchef Jesper Klausholm, der fortæller, at man skal være ude i god tid, hvis man skal sikre sig en langdistancerute til Billund.

“Hvis vi skal præsentere en langdistancerute i 2019 eller 2020 skal vi allerede smede i dag. Det er dog ikke alene USA, der er i spil. Vi tænker også på Asien og nogle af de store hubs i Mellemøsten,” understreger Jesper Klausholm.

Indtil Billund Lufthavn har den første direkte rute til USA, vil Jesper Klausholm ikke undlade at gøre opmærksom på, at man dagligt tilbyder 20 gode forbindelser til New York med eksempelvis Air France, KLM, British Airways, Brussels Airlines, Lufthansa og SAS for blot at nævne nogle af de muligheder, der er tilgængelige via dagens one-stop forbindelser.

Bedste resultat i lufthavnens historie
Billund Lufthavn kunne i øvrigt torsdag præsentere et rekordresultat for 2016 på 58,7 mio. kroner ud af en samlet omsætning på 714,1 mio. kroner. Fremgangen blev sikret gennem en vækst i samtlige forretningssegmenter.

“Lufthavnens opgave er først og fremmest at skabe en let adgang til og fra verden gennem Billund Lufthavn, så derfor er det naturligvis glædeligt for bestyrelse og ejere, at der er stigning på alle områder. Når økonomien så også følger med og viser en positiv udvikling, er det ekstra glædeligt,” udtaler bestyrelsesformand Clas Nylansted Andersen.

Bestyrelsesformanden kan samtidig glæde sig over, at Nordregion-undersøgelsen fastslår, at Billund Lufthavn er Skandinaviens mest internationale lufthavn, når man tager i betragtning, hvor lille en andel indenrigstrafikken udgør af den samlede trafik.

 

Relaterede artikler:

Norwegian udskyder USA-rute fra Aalborg

Aalborg Lufthavn arbejder for New York-rute i 2018

Kjos vil lave flyrute fra Aalborg til New York

Billund: Vi har lavet case på rute til New York

x

Læs Også

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.

Jet Time får ny kontrakt med Finnair

I en periode på 11 uger skal Jet Time flyve for Finnair på ruterne fra Helsinki til Berlin, Budapest og Wien.