Billund Lufthavn bygger hangar til Ryanair

Billund Lufthavn har netop modtaget miljøgodkendelse til opførelse af tre hangarer i den nordvestlige del af lufthavnen. I første omgang bygges en hangar, som Ryanair vil leje fra slutningen af året.

Den danske fagbevægelse anført af Flyvebranchens Personale Union og støttet af 3F og HK raslede i forsommeren med sablen i forhold til at iværksætte konflikter mod Ryanair i Billund, da det irske lavprisflyselskabs basepersonale ikke er organiseret i Danmark.

Men uroen omkring Ryanair påvirker ikke de langsigtede planer i Billund Lufthavn. Allerede den 30. marts i år indsendte lufthavnen ansøgning om miljøgodkendelse til etablering af tre hangarer med tilhørende faciliteter i den nordvestlige del af lufthavnen, idet var hensigten at Ryanair skulle leje en af de opførte hangarer.

Projektet omfatter etablering og drift af tre hangarer med et samlet areal på ca. 2.400 m2 og en højde på 18 meter. Hangarerne skal ifølge projektmaterialet anvendes til parkering og servicering af fly af typen Boeing 737-800, hvilket vil sige fly i den såkaldte klasse C.

Hangar færdig sidst på året
Billund Kommune har konkluderet, at opførelsen ikke er VVM-pligtig, idet den ikke udgør en væsentlig ændring af lufthavnen. Men hangarerne vil blive opført i et område, hvor lokalplanen begrænser bygningshøjden til 15 meter. Billund Kommune har dog givet dispensation til lufthavnen til at opføre hangarerne i en højde på indtil 20 meter over terrænet.

Opførelsen af hangaren til Ryanair forventes at bliveigangsat omkring den 1. september, og det er planen, at hangaren skal stå færdig i slutningen af året.

“Det indgår i kontrakten med Ryanair, at de skal leje en hangar hos os til brug for lettere vedligeholdelse af fly,“ siger projekt- og udviklingschef Anders Nielsen fra Billund Lufthavn.

Krav om etablering af hangarfaciliteter stilles angiveligt af Ryanair på alle selskabets baseoperationer i Europa.

Skulle Ryanair på et tidspunkt ikke længere have base i Billund Lufthavn, mener Anders Nielsen ikke at det vil blive et problem for lufthavnen at udleje hangaren.

“Vi kommer ikke til at forbygge os. Der vil helt sikkert være andre, der vil kunne tænke sig at gøre brug af faciliteterne,“ mener projekt- og udviklingschefen.

Dialog med andre flyselskaber
De projekterede hangarervil kunne rumme fly af en størrelse svarende til Boeing 737-800 eller også Airbus-fly i A320-familien.

Ryanairs krav til hangar er en såkaldt “kold“ hangar uden opvarmning. Men det står fast, at det ikke bliver Ryanair, der skal leje de øvrige to hangarer, idet lufthavnen ikke har været i dialog med det irske lavprisflyselskab om dette.

“Vi er i dialog med et flyselskab, der gerne vil have en opvarmet hangar, men det kan vi endnu ikke løfte sløret for,“ siger Anders Nielsen.

Modelfoto: RyanairMaintenance Hangari Prestwick Airport, Scotland.