Sun-Air Dornier 328JET. (Foto: Sun-Air)

Billund mister rute til europæisk storlufthavn

Sun-Air har besluttet at lukke ruten fra Billund til München, hvorfor der for første gang i 15 år ikke kan flyves fra Vestdanmark til lufthavnen i den sydtyske by.

Fra mandag den 28. august vil der ikke længere være fast ruteflyvning mellem Billund og München, der er hjemsted for Europas niendestørste lufthavn og et af Lufthansas to trafikknudepunkter. Det betyder, at der for første gang i 15 år ikke kan flyves direkte mellem de to byer

Ruten har senest været befløjet af Sun-Air of Scandinavia siden foråret 2012 på vegne af British Airways. Cimber Sterling forlod ruten den 21. februar 2012 blot to og en halv måned før selskabets konkurs, og Sun-Air valgte allerede fra den 12. marts at videreføre ruten.

Oprindeligt gik Sun-Air ind på ruten med 11 ugentlige afgange fordelt på to hverdagsrundture samt en afgang om søndagen, men frem til lukningen af ruten har Sun-Air kun fløjet seks gange om ugen på en aftenrotation.

“Der er ikke samme efterspørgsel fra virksomhedsmarkedet som tidligere,” siger kommerciel direktør Kristian Tvergaard om årsagen til rutelukningen.

Halvering af passagertal
Trafikstyrelsens tal viser da også, at passagertallet på ruten er blevet halveret, siden Sun-Air overtog tilbage i begyndelsen af 2012. I 2012 rejste 15.210 passagerer med først Cimber Sterling og sidenhen Sun-Air på ruten, og i 2016 var der blot 8.028 rejsende mellem Billund og München.

År Passagerer
2016 8.028
2015 10.764
2014 11.320
2013 14.000
2012 15.210

 

Rutens historie strækker sig tilbage til 2002, hvor Maersk Air åbnede op med nyindkøbte 50-sæders Bombardier CRJ200-fly. Maersk Air opgav dog ruten i 2004, hvorefter den blev overtaget af Cimber Air, der samtidig indgik en codeshare-aftale med Lufthansa, hvorfor ruten blev populære hos det vestdanske erhvervsliv.

Men da Cimber Sterling i september måned 2009 fjernede Business Class-produktet fra selskabets fly, tabte Lufthansa interessen for samarbejdet og opsagde codeshare-aftalen. Sidenhen er der blevet skåret dramatisk i tidtabellen, idet der i starten var tre daglige afgange.

Lufthansa har også senere vist interesse for at etablere sig på ruten, men indtil videre er det blevet ved snakken, da selskabet tilsyneladende er tilfreds med fire daglige afgange fra Billund til Frankfurt med Airbus A319 og A320.

Flere afgange til Manchester
I forbindelse med lukningen af ruten får Sun-Air samtidig frigivet flykapacitet. Det vil fremover komme Manchester-ruten til gode, idet Sun-Air fra den 30. august øger med en tredje daglig frekvens på onsdage og torsdage.

Her vil Sun-Air indsætte en sen aftenrotation med afgang fra Billund kl. 19.25 og returflyvning fra Manchester kl. 20.40. Dermed kommer Sun-Air op på 13 ugentlige afgange i hver retning til den populære fodboldby.

 

Relaterede artikler:

München-rute er rykket længere væk

Sun-Air lukker to ruter

Sun-Air lukker Zürich-rute

Sun-Air overtager Billund-München rute

x

Læs Også

Ni nye langdistanceruter fra München

Lufthansa-datterselskabet Eurowings etablerer langdistancebase i München Lufthavn og næste år tilbydes ni helt nye langdistanceruter fra den sydtyske lufthavn.

Sun-Air: Mangler samspil med Aarhus Lufthavn

Sun-Airs administrerende direktør Kristoffer Sundberg, kritiserer Aarhus Lufthavn for at satse ensidigt på SAS og efterlyser det samspil, der er med andre lufthavne.

33-årig bliver luftfartsdirektør

33-årige Kristoffer Sundberg har overtaget ledelsen af Billund-flyselskabet Sun-Air of Scandinavia efter faderen og stifteren Niels Sundberg.

Kristoffer Sundberg: Store sko at fylde ud

Kristoffer Sundberg lover som ny administrerende direktør i Sun-Air, at der bliver en ændret ledelsesstil med mere ansvar til ledergruppe og mellemledere.

BMI Regional afviser ikke München-Billund rute

Hvis BMI Regional får ledig kapacitet på basen i München Lufthavn, vil man ikke udelukke muligheden for at etablere en rute til Billund.

Ni nye europæiske Lufthansa-ruter

Samlet ni nye ruter til Spanien, Italien, Frankrig, Rumænien og Finland bliver en del af Lufthansas vintertrafikprogram fra Frankfurt og München.