Administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen (t.h.) byder SAS velkommen hjem til Billund den 13. august 2012. (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

Billund til SAS: Velkommen hjem!

Mandag den 13. august etablerede SAS sig for tredje gang siden 1964 på indenrigsruten mellem Billund og København. SAS blev budt ‘velkommen hjem’ af lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen ved gårsdagens ruteåbning.

Der var glæde i Danmarks to største lufthavne, da SAS mandag morgen officielt kunne genåbne indenrigsruten mellem Billund og København, der har været uden betjening siden Cimber Sterlings konkurs den 3. maj.

Ruteåbningen blev i Billund Lufthavn markeret på dagens anden indenrigsafgang til København på rutenummer SK1282 kl. 09.20.

“Velkommen hjem,“ var indledningen i lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensens åbningstale. “Vores kunder har savnet det produkt, som SAS kan tilbyde point-to-point og videre ud i verden fra København. Vi glæder os til at se udviklingen på ruten.“

SAS fløj fra Billund til København fra 1964 til 1971, herefter igen fra 2002 til 2005, og nu tredje gang fra 2012.

Det var da også en optimistisk marketingchef Robin Kristensen fra SAS, der repræsenterede det skandinaviske luftfartsselskab ved ruteåbningen.

“Vi er glade for at være tilbage i Billund igen. Vi har nu fået en endnu stærkere position på dansk indenrigs og med de mange positive tilkendegivelser fra kunderne, skal det nok komme til at gå rigtig godt,“ sagde Robin Kristensen i forbindelse med åbningsarrangementet.

At SAS er tilbage i Billund blev også markeret i LEGOLAND®. Her blev derefterfølgende afsløret et Boeing 737-fly i skala 1:25, der nu skal cirkulere på forlystelsesparkens 520 m2 store miniaturemodel af Billund Lufthavn.

Ros til SAS
Også i Københavns Lufthavn er der glæde over, at SAS nu har lukket hullet mellem Danmarks to største lufthavne.

“Det er flot og veludført arbejde af SAS i en ellers svær tid for luftfarten. Nu er alle større provinslufthavne igen bundet sammen med trafikknudepunktet i hovedstaden,“ siger Carsten Nørland, der er salgs- og marketingdirektør i Københavns Lufthavn.

Ifølge opgørelser fra Københavns Lufthavn er flere end 80 procent af de flysæder, der forsvandt i forbindelse med Cimber Sterlings konkurs tilbage igen.

Men kapacitet gør det ikke alene. Indenrigsflyvning afhænger nemlig af antallet af udbudte frekvenser, hvorfor der stadig er et stykke vej, førend indenrigsflytrafikken kan nå tilbage på samme niveau som før Cimber-konkursen.

“Det er utroligt vigtigt, at danskerne hurtigt, let og ofte kan flyve via København og ud i verden. Derfor er næste skridt at arbejde for, at vi får flere daglige frekvenser på de vigtigste indenrigsdestinationer, da hyppighed er en væsentlig faktor, når vi skal styrke vores position som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt,“ understreger Carsten Nørland.

Fotos fra ruteåbningen på CHECK-IN.dk´s Facebook-side.

x

Læs Også

SAS tilpasser kapaciteten

Belægningen i SAS-flyene faldt dramatisk i januar til 63,9 procent, og det på trods at, at SAS på forhånd havde tilpasset den totale kapacitet.

USB-stik på vej i SAS Boeing 737

SAS er i gang med at udrulle USB-stik i sæderne på de ældre fly af typen Boeing 737 og Airbus A320. Alle A320neo har nye kabiner med USB-stik.

Ikke komplet Plus-produkt med SAS fra Aarhus

SAS markedsfører lounge-adgang og Fast Track inkluderet i Plus-billetter på syv udenlandske ruter fra Aarhus Lufthavn. Men ydelserne findes ikke.

SAS tvunget til at flytte generalforsamling

SAS har endnu ikke fundet afløseren for Fritz Schur på formandsposten i selskabets bestyrelse, og derfor må generalforsamlingen udsættes en måned.

Fritz Schur: Truende SAS-konkurs var ikke fup

Den afgående SAS-bestyrelsesformand Fritz Schur fastholder, at SAS i slutningen af 2012 var timer fra konkurs. Der var allerede bestilt tid hos dommeren.

Endnu en forringelse i EuroBonus-programmet

SAS fjerner fordelen for EuroBonus-medlemmer med gratis at kunne indchecke bagage på de såkaldte Go Light-billetter.