Tankning af SAS-fly i Aarhus Lufthavn. (Foto: Shell Aviation Danmark | PR)

Biobrændstof i Danmark har lange udsigter

Nyt samarbejde mellem dansk energiselskab og Shell om levering af flybrændstof i syv danske lufthavne. Udsigten til mere bæredygtigt brændstof ligger dog år ude i fremtiden.

Det danske energiselskab, DCC Holding Danmark, har indgået en aftale med det internationale energiselskab, Shell, om leverance af flybrændstof til både danske og internationale flyselskaber i syv danske lufthavne. Ifølge direktøren i det nye selskab betyder samarbejdet først og fremmest øget forsyningssikkerhed.

En sparsom ressource
”Flybrændstof er efterhånden blevet en sparsom ressource, fordi det er mere lønsomt at producere andre typer brændstof som for eksempel diesel end flybrændstof. Men det nye samarbejde mellem DCC og Shell betyder, at vi fremover kan skaffe det i rigelige mængder til konkurrencedygtige priser,” siger Ulrik Brendstrup, direktør i DCC & Shell Aviation Danmark A/S, som det nye selskab er døbt.

Det nye selskab kommer til at levere flybrændstof i syv danske lufthavne inklusive de tre største i København, Billund og Aalborg. Alt brændstof til de jyske lufthavne vil blive produceret på Shells raffinaderi i Fredericia, mens brændstoffet, der skal bruges i København, vil blive importeret.

Shell har tidligere været en stor spiller på det danske marked, men for få år siden trak selskabet sig foldkommen ud af Danmark. Med etableringen af det nye samarbejde, er det globale energiselskab nu tilbage i landet – om end kun på markedet for flybrændstof.

Fokus på bæredygtighed
I en tid, hvor der kommer mere og mere fokus på at gøre luftfarten bæredygtig og CO2-neutral, vil det være oplagt for det nye selskab at satse på biofuel, men ifølge Ulrik Brendstup har det længere udsigter, før flyturen ud af Danmark alene vil kunne gennemføres på bæredygtigt og miljøvenligt brændstof.

”Den største udfordring her og nu er at få produceret biobrændstof i stor skala. Der kører nogle interessante forsøg i blandt andet Oslo og Swedavia i Sverige, men jeg vil tro, at det er promiller – og ikke procenter – af det samlede brændstofforbrug, der indtil nu er dækket af biobrændstof,” siger Ulrik Brendstrup, som derfor heller ikke kan sige, hvornår og hvor meget det nye selskab kommer til at sælge af biobrændstof i Danmark.

Men ligesom resten af branchen vedkender han, at DCC & Shell Aviation Danmark A/S har en forpligtelse til at arbejde for en grøn omstilling.

Skal gå forrest
”Store selskaber som Shell skal gå forrest og være med til at skabe øget tilgængelighed og efterspørgsel på biobrændstof, og det gør vi,” siger Ulrik Brendstrup.

I øjeblikket er det en konkret udfordring, at langt det meste biobrændstof bliver fremstillet i USA, og at det hverken er økonomisk rentabelt eller bæredygtigt at satse på eksport til Europa. Produktionen af biobrændstof skal med andre ord over på denne side af Atlanten, før et kommercielt gennembrud er realistisk.

Relaterede links

Skandinavisk kapløb om biobrændstof til fly

Danmark skal i førertrøjen for grøn luftfart

Svensk forslag: Biobrændstof i alle fly om to år