Airbus A319-100 fra Eurowings - D-ABGO.

’Birdstrike’ bragte Eurowings-fly i vanskeligheder

Det kunne være endt i en ulykke, da et Airbus-fly fra Eurowings fik begge motorer beskadiget under starten fra Stuttgart Lufthavn.

Fugle og fly, der krydser veje i  luften, er aldrig en god kombination. For nogen af parterne.

En sådan begivenhed indtraf den 13. august, da et Airbus A319-fly fra Lufthansa-datterselskabet Eurowings på ruten EW2924 skulle lette fra Stuttgart Lufthavn i Tyskland med kurs mod den tyrkiske ferieby Antalya.

Flyet med registrering D-ABGO gjorde ifølge The Aviation Herald klar til take-off og accelererede på lufthavnens bane 07, da flyets venstre motor pludselig sugede en ukendt fugleart ind. Motoren satte ud, og i samme moment indløb der også fejl på flyets højre motor.

Flyets piloter nåede at afbryde starten trods høj hastighed, hvorefter de fik flyet bragt til standsning fri af startbanen cirka 1.900 meter nede af banen.

Fuglen, der blev suget ind i venstre motor, resulterede i alvorlig skade på alle motorens turbineblade. Fragmenter fra turbinebladene fløj videre ind og gjorde blandt andet skade på motorens indløb og flaps. Fragmenter fløj også over til flyets højre motor, der også fik skader på turbinebladene.

En af de beskadigede motorer på D-ABGO (Foto: Aviation Herald)

En uddybende undersøgelse viste, at det venstre motorindløb fik flere punkteringer, og der opstod flere buler i ventilatorhuset, flaps og fremadskruen.

Effekttab af motor
I dagene efter hændelsen blev Eurowings-flyet set i en vedligeholdelseshangar i den tyske lufthavn, hvor venstre motor var afmonteret for at blive udskiftet, mens mekanikere var i gang med at reparere den beskadigede højre motor.

Den 18. august – fem dage efter hændelsen – meddelte den tyske havarikommission, BFU (Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung, red.), at det var et enkelt birdstrike, som resulterede i et øjeblikkeligt effekttab i venstre motor – og altså ikke en decideret motorfejl.

Der blev fundet mindre skade på flyets skrog og den højre motor. Hændelsen blev ikke kategoriseret som en ulykke eller alvorlig hændelse, og myndighederne har derfor besluttet ikke at åbne en dyberegående undersøgelse.

Den 15. januar 2009 landede US Airways rutenummer 1549, et Airbus A320-200, på Hudsonfloden i New York, efter at begge motorer var sat ud efter starten fra LaGuardia Airport som følge af kollision med en flok canadiske gæs. Alle 155 om bord overlevede nødlandingen efter forbilledligt pilotarbejde af Chesley Sullenberger.

 

Relaterede artikler:

Thomas Cook-fly i alvorlig fuglekollision

Fugle i begge motorer

Dobbelt birdstrike i Aalborg Lufthavn

Lufthavne får kritik fra Trafikstyrelsen

KLM-jumbojet afbrød start efter birdstrikes

 

x

Læs Også

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa er parat til at hjælpe Etihad Airways af med kriseramte airberlin. En gæld på ni mia. kroner i airberlin må Etihad dog selv tage sig af.

Dropper to-personers regel

Det er ikke længere et krav, at der altid skal være to personer i cockpittet hos Lufthansa, Swiss, Austrian og Eurowings.

Eurowings vil have flere langdistancefly

For at kunne stå sig i konkurrencen med Norwegian og IAG-selskabet Level vil Eurowings anskaffe sig flere langdistancefly.

Analytiker: IAG mere oplagt SAS-køber end Lufthansa

Et Lufthansa-køb af SAS har ikke de sidste 12 år været så usandsynligt som nu, vurderer analytiker, der til gengæld ser IAG som oplagt køber.

Eurowings til Sydafrika før Norwegian

Med to nye ruter når Lufthansas lavprisselskab at indtage Sydafrika før Norwegian, der tidligere har luftet planer om ruter fra Europa.

Eurowings fortsætter storoffensiv

Få dage efter annonceringen af en ny base i München offentliggør Eurowings nu planer om en stor ekspansion i Wien næste år.