Birmingham-rute med potentiale

Den kommende rute fra Billund til Birmingham skaber store forventninger. Næsten halvdelen af Englands befolkning er indenfor rækkevidde blot 120 minutters transporttid fra lufthavnen.

Den 3. juni åbner en ny direkte flyrute mellem Billund og Birmingham. Det er det britiske flyselskab bmi regional, der står bag den nye rute.

Birmingham er måske ikke den mest kendte britiske by, men byområdet er rent faktisk det næststørste i Storbritannien efter London-området. I Birmingham-området bor der i dag 2,3 mio. mennesker, mens Greater London kan prale af 8,3 mio.

West Midlands Urban Area er navnet på det område, hvor Birmingham er dominerende sammen med mindre byer som Wolverhamption, West Bromwich, Dudley, Walsall og Solihull.

“Mere end 70 danske virksomheder har afdelinger i Midlands. Den nye rute fra Billund til Birmingham vil forbedre trafikforbindelserne mellem de to områder,“ fortæller marketingchef Jesper Klausholm fra Billund Lufthavn.

Største optageområde
Birmingham Airport har en strategisk god placering i forhold til infrastrukturen i Storbritannien. Det betyder således, at lufthavnen er den mest tilgængelige i Storbritannien viser en netop offenliggjort undersøgelse foretaget af transportkonsulenterne Steer Davies Gleave i samarbejde med Capital Economics.

Indenfor en transporttid med bil eller tog på 120 minutter er der adgang til 35. mio. mennesker, hvilket svarer til halvdelen af befolkningen i England og Wales. Dermed har Birmingham Airport noget overraskende det største optageområde i Storbritannien.

Når High-Speed Two (HS2) netværket er fuldt udbygget i 2032 vil optageområdet kunne udvides til 45 mio. mennesker. I dag kan passagerer fra det vestlige London, Thames Valley og området ud mod Bath således nå Birmingham Airport indenfor to timer.

Ser man på optageområdet ved 90 minutters transporttid, ligger Birmingham Airport i spidsen med 20 mio. mennesker skarpt forfulgt af Heathrow Airport. Skærer man derimod transporttiden ned til 60 minutter er Heathrow Airport i front med 11,2 mio. mennesker, mens Manchester Airport kan nå 10,3 mio. Herefter kommer Birmingham Airport og Gatwick Airport side om side med 9,7 mio. mennesker.

Birmingham Airport vil benytte de netop offenliggjort tal til at bevise, at der burde være grundlag for flere langdistanceflyvninger fra lufthavnen.

“Undersøgelsen beviser, at er et enormt niveau på efterspørgslen efter langdistanceflyvninger rundt om i landet. Bimringham Airports marked for langdistancerejser er kun overgået af London. Men som det er nu insisterer luftfartsindustren på at kanalisere folk gennem det overbelastede South East.område, hvorfor passagerer og miljøet må betale prisen,“ siger Paul Kehoe, der er CEO i Birmingham Airport.

Birmingham Airport var i 2012 den sjettestørste lufthavn i Storbritannien med 9,6 mio. passagerer.