Bjørn Kjos: Langdistanceruter får base i Asien

Norwegians 787’ere vil få base i Asien og derfra flyve til Europa og tilbage igen, når selskabet i starten 2013 går i luften med langdistanceflyvninger til lavpris. Det er meldingen fra Norwegians topchef og ejer, Bjørn Kjos, der ikke vil konkurrere med SAS og Finnair om transferpassagererne på langruterne.

Det bliver ikke Oslo eller Stockholm, der bliver base for Norwegians kommende seks Boeing 787 Dreamlinere, som selskabet forventer at indsætte på langdistanceruter fra første kvartal 2013. Det bliver derimod asiatiske knudepunkter som Beijing og Bangkok. Det fortalte Norwegians direktør og ejer, Bjørn Kjos, på et velbesøgt pressemøde i København torsdag.

For i Bjørn Kjos’ optik bliver Asien omdrejningspunktet for fremtidens vækst i luftfartsmarkedet.

”Fremtidens passagerstrømme kommer fra Asien mod Europa. Ikke omvendt,” fastslår den norske luftfartsboss. Og derfor skal flyene have base i Asien og derfra flyve til de destinationer i Europa, hvor der er mest brug for dem.

”I takt med at billetpriserne bliver lavere, så bliver det også mere attraktivt at flyve direkte fra Asien til Nordeuropa, og ikke via Doha eller Dubai,” siger Norwegian-bossen, der anslår, at trafikken mellem Asien og Europa i 2029 vil være seksdoblet i forhold til 2009. Regnestykket bygger på erfaringer med at passagermængden på en rute ofte bliver fordoblet når et lavprisselskab kommer ind på ruten.

Ingen konkurrence på transfer

På spørgsmålet om Københavns Lufthavn i Kastrup er blandt Norwegians kommende langdistanceruter fra Asien, lyder svaret blot, at Kastrup er interessant, men at de stadig arbejder med ruteprogrammet.

Selvom Norwegians ekspansive fremgang sikkert giver panderynker hos Finnair og SAS, så behøver de ikke frygte Norwegian på et enkelt punkt.

”Vi kommer ikke til at konkurrere med SAS og Finnair på transferkunder på vores nye langruter. De udgør kun 5-6 % af passagererne til Bangkok, og afregningen med det selskab, de flyver videre med, er for dyr for os. Vi ser ingen grund til at gå i krig med alliancerne,” siger Bjørn Kjos med henvisning til de tre store luftfartsalliancer Star Alliance, Oneworld og SkyTeam.

Fra Kastrup til Hawaii

Siden Norwegian annoncerede sine planer om langdistanceflyvninger til den halve pris af de traditionelle flyselskaber, har kritikerne stået i kø med spørgsmålet om, hvordan de vil få det til at løbe rundt. Svaret er den nye Boeing 787 Dreamliner.

”Det er et fantastisk fly, der kan flyve direkte fra Kastrup til Hawaii,” siger den tidligere jagerpilot med julelys i øjnene og fortsætter:

”787’eren er det, der gør langdistanceflyvning til lavpris muligt. Hvis vi kan holde flyene i luften mere end 18 timer i døgnet, kan vi operere ruterne til den halve pris af konkurrenterne,” fastslår Bjørn Kjos. Det asiatiske lavprisselskab Air AsiaX har netop opgivet sin rute til London, men det skyldes ifølge Kjos netop at de havde valgt at bruge det forholdsvis dyre Airbus A340-fly.

Ingen fly fra før 2007

Onsdag annoncerede Norwegian såledesEuropas største flyindkøb, daselskabet afgav ordre på 122 Boeing 737-fly og 100 Airbus A320neo-fly. Tanken bag gigantordren er hele tiden at have den mest omkostningseffektive og dermed konkurrencedygtige flyflåde.

”Nye fly er win-win for passagerer, miljøet og selskabets omkostninger. I 2001 var olieprisen 28 amerikanske dollars per tønde. I 2005 var den over 50 dollars. Derfor spurgte vi os selv, hvad olieprisen ville være i 2012. Vores gæt var 115 dollars,” forklarer Bjørn Kjos. I øjeblikket er prisen lige over 100 dollars per tønde, og derfor er det så vigtigt hele tiden at have den mest effektive flyflåde.

”Vi kan ikke flyve med fly, der er bygget før 2007. Driftsøkonomien er simpelthen ikke god nok for os til at holde vores omkostninger på det niveau vi gerne vil have dem, fastslår Bjørn Kjos.

Derfor vil Norwegian løbende udfase gamle fly og sætte nye ind. En af de centrale lærersætninger hvis du vil drive lavprisselskab er, at du kun skal have én flytype. Med onsdagens indkøb af 122 Boeing-fly og 100 Airbus-fly valgte Norwegian at bryde med det princip. Forklaringen er netop behovet for hele tiden at have de mest effektive fly i flåden.

Den næste generation af Boeings 737-serie, 737-MAX8, kommer først på markedet omkring 2018. Derfor valgte Norwegian også at snuppe 100 eksemplarer af Airbus A320neo. Her forventes de første eksemplarer at rulle af samlebåndet i 2015.