- CHECK-IN.dk - https://www.check-in.dk -

Blandet oplevelse på Business Class med South African

Om flyvningen
Dato: 24. marts 2018
Flynummer: SA235
Fra/til: London LHR – Johannnesburg
Flyselskab: South African Airways
Flytype: Airbus A330-200
Serviceklasse: Business Class
Bagage: Indchecket og håndbagage
Sæde: 1H

Baggrund
Den anmeldte flyvning var en del af en rejse den 24. marts 2018, der begyndte fra Københavns Lufthavn med en Airbus A319 fra British Airways til London Heathrow. Fra Johannesburg fortsatte rejsen med South African Airways’ Airbus A319 til den namibiske hovedstad, Windhoek. Flyvningen fra London Heathrow til Johannesburg havde rutenummer SA235 og blev foretaget på Business Class.

Før rejsen
Check-in til langdistanceflyvningen fra den britiske hovedstad til Sydafrika blev foretaget som en del af et samlet check-in i Københavns Lufthavns Terminal 2. Jeg medbragte håndbagage og havde tjekket et enkelt stykke bagage ind ved afgang fra Danmark.

I Singapore Airlines SilverKris Lounge kunne man få en drink fra baren. Foto: Danny Longhi Andreasen

I lufthavnen
Ved ankomst til London Heathrow skiftede jeg fra Terminal 5 til Terminal 2, der bød på en længere tur. Inden den lange flyvning tilbragte jeg en times tid i Singapore Airlines SilverKris Lounge. Her var der et glimrende udvalg af både mad og drikkevarer, så den lille sult kunne blive stillet inden ombordstigning hos South African Airways, der – ligesom Singapore Airlines – er Star Alliance-medlem. Efter et behageligt ophold i loungen satte jeg kursen mod Gate B43.

Boarding
Ved gaten holdt der en Airbus A330-200 (registrering ZS-SXW) fra South African Airways, og den fortsatte rejse begyndte så småt at indfinde sig. Boarding indledtes klokken 17.15, og passagererne blev kaldt ud ved prioriteret boarding. Det betød, at jeg som en af de første steg om bord på det store fly, der var sat til planmæssig afgang klokken 18.05.

South African Airways’ Airbus A330-200 i London Heathrow før afgang til Johannesburg. Foto: Danny Longhi Andreasen

I mit sæde, 1H, lå der en flaske vand, et lagen, en dyne og en pude klar til natflyvningen. Jeg placerede min håndbagage i de rummelige hylder over sæderne, inden jeg satte mig til rette i det store sæde. Pladsen havde vinduesudkig, og en del minutter efter ankomst i kabinen blev passagererne budt på et glas champagne eller appelsinjuice.

Flyet havde push-back klokken 18.03, og 16 minutter senere lettede Airbus A330-200-maskinen med kurs mod Johannesburg. Flyet kom således af sted to minutter før tidtabellen.

Sæder og underholdningssystemet
Sædet på Business Class var behageligt at sidde i. Et stort minus var imidlertid, at materialerne bar præg af tydelig slitage. Forud for rejsen var jeg blevet gjort opmærksom på, at Business Class-kabinen på ruten fra London Heathrow til Johannesburg ville blive istandsat inden for kort tid. Med andre ord: Ærgerligt, at jeg tilfældigvis ikke skulle rejse et par uger senere.

Der var god plads til benene, og da det blev sovetid, kunne sædet lægges helt ned, så man kunne ligge udstrakt oven på lagenet og med en relativ tyk dyne over sig. En varm kabine gjorde det næsten lidt for hedt under de fem timers søvn, jeg nåede at få.

Mit Business Class-sæde ud til vinduet på South African Airways-flyet. Foto: Danny Longhi Andreasen

Der var gode muligheder for at lade elektroniske apparater op – blandt andet i form af et USB-stik. WiFi var derimod ikke en del af servicen om bord på den 11 timer lange flyvning. Det største minus var, at underholdningssystemet virkede oldgammelt. For det første var det en utroligt langsomreagerende touch-skærm, og for det andet frøs billedet i ét sekund hvert tiende sekund, når man forsøgte at se en film. Ellers et pænt udvalg af nye film. Underholdningssystemet bestod herudover blandt andet af musik, serier samt informationer om flyvningen og South Africans koncept. Det hjalp dog lige lidt på grund af systemets store tekniske mangler.

Måltider og service
Et kvarter efter takeoff blev der udleveret en varm og opfriskende klud. Flyrejsens første mad bestod af en række kannápeer inklusiv drikkevarer, som blev serveret lidt over en halv time efter afgang. En lækker indledning på aftenmåltidet. Der blev omdelt et menukort, og efter god tid til at beslutte sig tog kabinepersonalet imod bestillinger af forret, hovedret og dessert. En decideret vinmenu var fraværende i menuen, selv om man fik præsenteret flere vine ved personlig henvendelse. I øvrigt bemærkelsesværdigt, når South African Airways bryster sig af at have et prisvindende vinudvalg. Betjeningen var dog behagelig.

Jeg fik en ganske udmærket Seasonal Salat og hvidløgsbrød til forret, inden jeg kastede mig over min Roasted Chicken Supreme til hovedret. Som tilbehør til kyllingen var der ris, ristede grøntsager og en lækker tomatsauce. Maven blev efterhånden godt fyldt, men der var naturligvis også plads til en ostekage til at runde måltidet af – skyllet ned med en god dessertvin. Smagen af hele måltidet var generelt set rigtig god, og kun en manglende anden runde af brødservering trak oplevelsen ned. Alle retter i øvrigt serveret på nydeligt hvidt porcelæn. Middagen sluttede cirka halvanden time efter afgang. Ganske effektivt af personalet.

Inden jeg lagde mig til at sove, takkede jeg ja til at blive vækket halvanden time før landing i Johannesburg. Her blev der serveret morgenmad, og man havde et fint udvalg at vælge imellem.

Mit valg af hovedret til middagen. Kylling med ris og stegte grøntsager. Smagte bedre, end det måske ser ud. Foto: Danny Longhi Andreasen

Ankomst
Den lange flyvetur fik sin ende, da Airbus A330-flyet landede klokken 07.07 lokal tid i Johannesburg – to timer foran London-tid. Planlagt landing var 07.15, så flyet satte hjulene på asfalten otte minutter før tidtabellen. Flyrejsen havde en længde på i alt 10 timer og 47 minutter, og flyet parkerede ved Gate A5 fem minutter efter landing i fint afrikansk vejr. Jeg fandt vej til næste lounge, inden min rejse ville slutte med halvanden times flyvning til min endelige destination, Windhoek, i Namibia.

Samlet bedømmelse
South African Airways markerede sig ganske tydeligt. På både den negative og positive front. De positive elementer var helt klart maden og betjeningen. Det var – næsten – upåklageligt med venlige smil og lækre retter. En god oplevelse på så lang en flyvning. Også et plus for at undgå forsinkelse.

Til den negative side må nævnes underholdningssystemet. Systemet virkede til at være forældet, og når der tilmed er en systemfejl, bliver det ikke lettere. Meget uheldigt, når mange passagerer ofte vil se film på de lange rejser. Business Class-kabinen var desuden ikke noget at råbe hurra for med slidt interiør og en vinduesplads, hvor man var afhængig af at passere sin sidemand ved for eksempel toiletbesøg. Kabinen var indrettet som en 2-2-2-konfiguration, og der var ikke modsatrettede pladser. Små toiletter, der i øvrigt heller ikke vinder en pris for den gode oplevelse. Og så må og skal der være WiFi installeret på sådan en langdistancerute på Business Class.

Alt i alt var flyrejsen dog godkendt, om end der undervejs var en del turbulens i overført betydning. Der er klart plads til forbedringer hos det store sydafrikanske flyselskab. Det skal dog bemærkes – som skrevet tidligere – at kabinerne på lige netop London-Johannesburg-ruten i denne stund efter planen vil være fornyet til det bedre.