Bliv Airbus-ejer

For sølle 600 mio. kroner er det muligt at købe sit eget helt nye Airbus-passagerfly.

Hvis man sidder med lidt penge på kistebunden, så kunne det måske være fristende at blive jetflyejer. Og hvis man gerne vil overgå virksomheder som LEGO, Danfoss, Grundfos og A.P. Møller Mærsk, der alle har private jetfly i 20-personers klassen, så har Airbus netop offentliggjort sin prisliste for 2013.

I den billige ende finder vi det mindste fly i Airbus’ A320-familie, A318, som blandt andet bruges af Air France i en 131-sæders udgave. Airbus leverer dog også både A318 og storebroderen A319 i særlige business jet-versioner med omkring 25 sæder. På Airbus A318’erens prisskilt står omkring 393 mio. danske kroner og storebrødrene i Airbus A320-familien koster op til 600 mio. danske kroner for den store A321’er. Og hvis man vil have de nyeste motorer på sit kommende fly, skal man hoste op med omkring 655 mio. danske kroner for en Airbus A321neo (New engine option).

Har man en tendens til at pakke meget, når man skal ud at rejse, så kan det være at der er behov for et widebody-fly. Et Airbus A330-300 fly, som dem SAS har fire af, kan fås for lidt over 1,3 mia. danske kroner. Men så skulle der også være plads til både svigermor og kæledyrene. Og vil man virkelig imponere omverdenen, så kan man for sølle 2,26 mia. danske kroner erhverve sig et eksemplar af dobbeltdækkeren Airbus A380. Her skal man måske lige notere sig, at flyet ikke kan lande i Københavns Lufthavn.

Priserne er vejledende og afhænger i sidste ende af hvilke motorer man vælger og hvordan kabinen indrettes.

Ingen betaler fuld pris
Flyproducenter som Airbus og Boeing opererer ikke med begreber som ”januarudsalg” og ”fødselsdagstilbud”, som vi kender det fra detailhandlen. Til gengæld er det almindelig praksis, at luftfartsselskaberne får store rabatter og stort set ingen selskaber betaler fuld pris.

Rabatten kan afhænge af flere ting. Er du trofast kunde, der i mange år har lagt dine flyindkøb hos Airbus og ikke hos Boeing, så er Airbus naturligvis interesseret i at holde på dig. Og hvis du er parat til at købe et stort antal fly, så vanker der naturligvis også store rabatter. Endelig kan der være penge at spare ved at være blandt de første selskaber, der tager en ny flytype i brug.

Det sidstnævnte er dog forbundet med en hvis risiko. SAS var således ”launch customer” på Bombardiers Dash-8 Q400-turbopropfly, og oplevede gennem adskillige år store og små vanskeligheder med flyene. Helt galt gik det i 2007, da SAS ganske enkelt besluttede at droppe flytypen efter tre nødlandinger inden for ganske få uger.

I disse dage sidder otte luftfartsselskaber unægtelig og bander over, at de købte Boeings 787 Dreamliner, som de første. Selskaberne var de første til at drage fordel af det nye flys meget gode brændstoføkonomi. Men nu har flyene fået flyveforbud og selskaberne er i mange tilfælde nødt til at sætte meget ældre Boeing 767 og Boeing 747-fly ind i stedet. Især ”launch customeren” ANA og nummer to i rækken, JAL, er hårdt ramt, da de to selskaber opererer mere end halvdelen af de omkring 50 Dreamlinere, som Boeing nåede at levere inden sidste uges flyveforbud.