Bmi har det svært i Norge

Det britiske regionalflyselskab bmi regional har svært ved at trække passagerer til sine tre nye norske indenrigsruter. En er lukket efter få uger og en anden er i farezonen.

Selvom forhåndsinteressen fra erhvervslivet er stor, og virksomhederne mener, at de har et stort behov for en bestemt flyrute, så er det langt fra altid ensbetydende med, at en rute bliver en succes.

Hvis man er helt ny på markedet, så kan det være ekstra svært at få hul igennem. Det må det britiske regionalflyselskab bmi regional erkende med hensyn til selskabets satsning på norske indenrigsruter fra oliebyen Stavanger.

Den 23. januar startede bmi regional flyvninger fra Stavanger til Harstad/Evenes, Tromsø og Kristiansund i Norge samt til Gøteborg i Sverige. Tromsø-ruten skulle flyves med mellemlanding i Harstad/Evenes. Men allerede den 3. marts valgte bmi regional at trække stikket på Tromsø-rutens sidste ”ben” fra Harstad til Tromsø.

Skuffende
Nu er ruten fra Stavanger til Harstad også kommet i farezonen efter kun to måneder. Mere end 800 virksomheder, med en samlet omsætning på over 100 mia. kroner om året, var ellers blevet spurgt. Og virksomhederne havde vist stor interesse for ruten, som ville kunne spare dem for turen via Oslo.

At interessen ikke har udmøntet sig i konkret rejseaktivitet skuffer det britiske flyselskab.

”Det er skuffende, at så få bruger den nye flyrute,” siger forretningsudvikler i bmi regional, Nina Handegård, til NRK. Hun erkender at selskabet taber penge på at drive ruten.

En del af forklaringen skal findes i manglende markedsføring af ruten, erkender Nina Handegård. Men en anden faktor spiller også ind.

”Vi har en stor udfordring i forhold til vores konkurrenter. Der er vældig stor fokus på bonuspoint, som betyder, at folk hellere flyver med konkurrenterne for at kunne optjene bonuspoint,” forklarer hun.