Boeing har leveret første forlængede Dreamliner

Air New Zealand har modtaget det første eksemplar af den nye forlængede udgave af Dreamlineren, Boeing 787-9, som Norwegian også har bestilt.

Efter en lidt turbulent start med et over tre måneder langt verdensomspændende flyveforbud, så er produktionen og driften af Boeings 787 Dreamliner blevet langt mindre problemfyldt. Flyene spyttes løbende ud fra Boeings produktionshal i Everett nord for Seattle i USA’s nordvestlige hjørne. Og de flyselskaber, som opererer Dreamlinerne, oplever ikke større tekniske problemer med flytypen end med så mange andre flytyper.

Og i denne uge nåede Dreamliner-projektet en vigtig milepæl. Det skete, da Boeing kunne aflevere det første eksemplar af den forlængede Boeing 787-9 til Air New Zealand. Indtil nu har alle de mere end 160 Dreamliner-fly, som Boeing har produceret, været den normale Boeing 787-8 version.

Boeing 787-9 er 6,1 meter længere end lillebroren. Det giver plads til flere passagerer. Således er Air New Zealands nye fly indrettet i et fire-klasses layout med plads til i alt 302 passagerer, mens et selskab som Qatar Airways opererer 787-8 i et 2-klasses layout med plads til 254 passagerer. Den nye større Dreamliner har desuden en rækkevidde, der er omkring 1.000 kilometer længere end 787-8.

Leaset ni fly
Boeing 787-8 er bestilt af luftfartsselskaber over hele verden i alt 486 eksemplarer. Heraf er 161 leveret. Boeing 787-9 er bestilt i 413 eksemplarer. Blandt de kommende brugere af 787-9 er selskaber som United, Air France, British Airways, American Airlines, Air Canada og Etihad. Desuden har Norwegian leaset ni fly fra MG Aviation og ILFC. De leveres fra første kvartal 2016 og vil supplere selskabets otte Boeing 787-8.

Air New Zealand vil indsætte sit nye fly i kommerciel rutefart fra oktober på ruten fra Auckland til Perth og en måned senere på ruterne fra Auckland til Tokyo og Shanghai.

Boeing har også en endnu længere Dreamliner, Boeing 787-10, på vej. Den bliver i alt 68,3 meter og vil kunne tage omkring 323 passagerer i et tre-klasses layout. Til gengæld vil flyet have en kortere rækkevidde end 787-8 og 787-9. Boeing har indtil videre 102 bestillinger på 787-10. Blandt kunderne er Singapore Airlines, United og British Airways. Det er dog planen, at 787-10 først vil være klar til kommerciel drift i 2018.