Boeing sender krise-team til Norge

Onsdagens møde mellem Boeing og Norwegian har resulteret i, at et kriseteam fra den amerikanske flyproducent stationeres i Oslo. Norwegian vil nemlig ikke tolerere flere Dreamliner-forsinkelser på grund af tekniske fejl.

Lanceringen af Norwegians langdistance med Dreamliner-flyet har udviklet sig et rent mareridt. Utallige forsinkelser og andre driftsforstyrrelser har givet voldsomme skrammer i lakken hos det norske lavprisflyselskab.

Situationen er så alvorlig, at Norwegian onsdag aften i Oslo afholdt et krisemøde med repræsentanter fra Boeing Commercial Aircraft, der var fløjet direkte ind fra Seattle til at drøfte problemerne hos Norwegian, der er en af flyproducentens store og trofaste europæiske kunder.

Boeing-delegationen var ledet af Raymond L. Conner, der er CEO hos Boeing Commercial Aircraft og samtidig vicekoncernchef i moderselskabet The Boeing Company. At en af de absolutte topchefer fra flyproducenten flyver til Oslo for at stå skoleret hos Norwegian-bossen Bjørn Kjos vidner om, hvor alvorlig situationen er for Boeing rent mediemæssigt. Den amerikanske flyproducent havde da også krævet, at mødet blev afholdt på et sted, der var hemmeligt for den norske presse.

“Det siger vist alt, når hele Boeing-ledelsen er her og drøfter, hvilke tiltag der skal til, for at vi kan få regulariteten med Dreamlinerne op på et acceptabelt niveau,“ sagde Bjørn Kjos efter mødet til norske TV2.

Krise-team til Oslo
Et af de konkrete resultater af mødet bliver, at Boeing øjeblikkeligt sender et krise-team afsted til Norwegians hovedkvarter i Oslo for at hjælpe med at få overblik over og løst problemerne.

“Det store problem har været reservedele. Boeing har et reservedelslager i London, og det hjælper meget lidt, når flyene står i Bangkok, Oslo eller Stockholm,“ fortæller Bjørn Kjos.

Derfor har Boeing med øjeblikkelig virkning igangsat forsendelser af reservedele samt opbygning af små lagre i både New York, Bangkok, Oslo og Stockholm.

Norwegian mener ikke selv at have haft ansvaret for det Dreamliner-kaos, der er opstået. Hele ansvaret ligger ifølge Bjørn Kjos hos den amerikanske flyproducent, selvom en mulig kompensation ikke blev drøftet på mødet onsdag aften.

“Det er ikke os, som har forårsaget forsinkelserne, men forhandlinger om kompensation er noget, som vi må tage på et senere tidspunkt,“ sagde Bjørn Kjos til det norske medie DN.no.

Sårbar operation
Selvom Norwegian ensidigt forsøger at placere ansvaret hos Boeing, peger mange iagttagere i luftfartsbranchen på, at Norwegian også selv har et ansvar for, at hele Dreamliner-sagen har udviklet sig.

Først og fremmest handler det om, at Norwegian ikke har reservefly-kapacitet. Flyselskaber som All Nippon, Japan Airlines, British Airways og Qatar Airways har også haft småproblemer deres Dreamliners. Forskellen er blot, at de har haft andre langdistancefly at kunne sætte ind, således at passagererne ikke er blevet væsentligt forsinket.

Herudover har disse selskaber heller ikke solgt Dreamliner-flyvningen som selve produktet og oplevelsen. De traditionelle langdistance-flyselskaber sælger en passagertransport med et fly, som tilfældigvis er en Dreamliner på den pågældende flyafgang. Norwegians meget hårde eksponering af Dreamliner-produktet har givet bagslag, når det ikke er lykkedes at opfylde kundernes forventninger.

Kritikerne peger også på, at Norwegian er startet op med for mange destinationer, når man blot råder over to fly. Går et fly i stykker, mister man øjeblikkeligt 50 procent at sin produktionskapacitet, hvilket er alt for sårbart. I stedet kunne Dreamliner-flyene, indtil man havde tre eller flire fly af denne type i flåden, have været indsat på ruter som eksempelvis Gran Canaria og Dubai, hvor det er muligt at benytte Boeing 737-800 fly som erstatningskapacitet.

Endelig har Norwegian angiveligt ikke været forberedt på, hvor store ressourcer det kræver, at ombooke, indkvartere og sikre forplejning til op imod 291 passagerer per flyafgang i tilfælde af de længerevarende forsinkelser. Det er en lære, som de traditionelle langdistanceflyselskaber har gjort for mange år siden og en af årsagerne til, at det er dyrt at producere langdistanceflyvninger.

Ifølge norske DN.no har Norwegian præsenteret tal der viser, at omkring halvdelen af samtlige langdistanceflyvninger siden opstarten den 1. juni har været forsinkede.