Foto: Morten Lund Madsen

Boeing siger farvel til 2.000

For at reducere omkostningerne har Boeing skilt sig af med næsten 2.000 teknikere på sine flyfabrikker i USA.

Selvom de producerer fly som aldrig før, så har den store amerikanske flyproducent Boeing brug for at reducere omkostningerne. Derfor har Boeing skilt sig af med næsten 2.000 teknikere på sine flyfabrikker i Seattle-området. Alle 1.880 teknikere har valgt at fratræde frivilligt.

”Det er alle frivillige, hvor folk lader sig pensionere eller har andre planer,” siger Connie Kelliher, talsperson for International Association of Machinists and Aerospace Workers District 751, til nyhedsbureauet Reuters.

Markedets behov
Boeing har ikke noget specifikt tal for hvor mange medarbejdere, som de vil skille sig af med i løbet af 2017. Men medarbejderskaren skal reduceres yderligere end de 1.880.

”Vi reducerer omkostningerne og justerer antallet af ansatte til markedets behov. Reduktionen i antallet af medarbejdere vil ske gennem en kombination af ikke at genbesætte ledige stillinger, frivillige fratrædelser og i nogle tilfælde ufrivillige afskedigelser,” forklarer Boeing-talsmand Paul Bergman.

Overvejet at stoppe
Boeing producerer i øjeblikket mere end 40 Boeing 737-fly om måneden, ligesom produktionen af Boeing 777 og Boeing 787 langdistanceflyene også har fart på. Derimod går det noget mere trægt med Boeing 747-8, som Boeing flere gange har overvejet at stoppe produktionen af. Desuden fik Boeing i 2016 det laveste antal nye ordrer i seks år.

Boeing leverer om ganske få måneder de første eksemplarer af de nye Boeing 737MAX-fly til Norwegian. Den amerikanske flyproducent må dog erkende, at det er lykkedes den europæiske ærkerival Airbus at sikre sig flere bestillinger på deres opdatering af Airbus A320-familien, den såkaldte Airbus A320neo.

Desuden er den kinesiske flyproducent Comac tæt på at kunne levere deres første passagerfly, og Comac har taget en god bid af især det kinesiske marked.

Endelig så presses Boeing og Airbus ”nedefra”, da blandt andre canadiske Bombardier med sin C-serie er med til at give flyselskaberne et alternativ til de mindste versioner af Boeing 737 og Airbus A320-serien.

 

 

Relaterede artikler:

Boeing overvejer at stoppe Jumbojet-produktion

Boeing må skære 4.000 stillinger væk

Her laver Boeing sine langdistancefly

Verdens længste passagerfly på samlebåndet

Laveste antal Boeing-ordrer i seks år

x

Læs Også

Protest mod Boeings køb af Embraer

Boeing har ønsker om at overtage den brasilianske flyproducent og gøre Embraer til et datterselskab, men nu protesterer det brasilianske militær.

Boeing vil selv producere flysæder

Boeing mener ikke producenterne af flysæder kan levere nok sæder i det nødvendige tempo. Derfor tager selskabet selv affære sammen med verdens største producent af bilsæder.

Endnu et rekordår for Airbus

Den samlede leverance af nye passagerfly nåede i 2017 op på 718, hvilket er fire procent højere end den hidtidige rekord. Ordretilgangen blev 1.109 netto fra 44 kunder.

Boeing og Embraer forhandler om samarbejde

Som svar på Airbus' opkøb i canadiske Bombardier forhandler Boeing nu med brasilianske Embraer om et samarbejde. Den brasilianske regering er dog skeptisk overfor et egentlig opkøb.

Boeing overvejer at genoptage 767-produktion

Ifølge amerikanske luftfartsanalytikere kan Boeing være tæt på at genoptage produktionen af det tomotorers langdistancefly Boeing 767-300ER.

Største Dreamliner-fly nogensinde er færdigsamlet

Den amerikanske flyproducent Boeing har netop færdigsamlet 787-10 Dreamliner, der bliver den hidtil største type af den supermoderne flytype.