Boeing tavs om mulig årsag til Asiana-havari

Siden 1995, da det første Boeing 777-fly kom i luften, havde der indtil i lørdags kun været ét alvorligt uheld med flyet. Lørdagens Asiana-havari i San Francisco kommer da også ganske ubelejligt for Boeing, der ikke ønsker at kommentere på årsagerne til den dramatiske landing.

Det er ikke alle hændelser og ulykker, der involverer Boeing-fly, der får den amerikanske flyproducent til at rydde hele forsiden af websitet. Det er dog tilfældet efter lørdagens dramatiske Asiana-ulykke i San Francisco International Airport, hvor et Boeing 777-200 fly med 291 passagerer og 16 besætningsmedlemmer om bord forulykkede ved landingen.

Mange eksperter var tidligt ude og pegede på pilotfejl, men hos Boeing Commercial Aircraft holder man imidlertid vejret, indtil havarikommisionens indledende tekniske undersøgelser er afsluttet. Skulle det vise sig, at der på en eller anden måde var tekniske fejl som hel eller delvis årsag til havariet, kan det få uoverskuelige konsekvenser for selskabets langdistanceflyprogram, der i forvejen har lidt et knæk med Dreamliner-problemerne.

Derfor har der ikke været mange kommentarer fra Boeing indtil nu, og på selskabets hjemmeside og udsendt som en pressemeddelelse finder man blot denne korte kommentar:

“Boeing udtrykker sin dybeste medfølelse med familierne til de omkomne i Asiana Airlines Flight 214 ulykken i San Francisco samt håbet om snarlig bedring for de tilskadekomne. Et teknisk team fra Boeing er på stedet for at yde assistance på anmodning af og under ledelse af den amerikanske National Transportation Safety Board (NTSB), som er ved at udføre sin undersøgelse. I overensstemmelse med den internationale protokol, der regulerer luftfartens ulykker, skal alle forespørgsler om undersøgelsen rettes til NTSB,“ hedder fra fra Boeing Commercial Company.

Havari i London i 2008
Boeing 777-flyet er i dag verdens største tomotores langdistancefly. Afhængig af konfiguration og version vil der være plads til mellem 314 og 451 passagerer i flytypen. Flyet blev udviklet i begyndelsen af 1990´erne, og testflyvningen fandt sted den 12. juni 1994, mens første levering skete året efter til United Airlines som lanceringskunde.

I løbet af de snart 20 år flyet har været i drift, har der været produceret ikke færre end 1.113 eksemplarer, mens der stadig mangler at blive leveret 339 i forhold til et samlet antal bestillinger på 1.452 fly.

Det hidtil eneste alvorlige havari med flytypen skete den 17. januar 2008, da British Airways Flight 038 fra Beijing til London Heathrow Airport forulykkede under landingen i den britiske hovedstadslufthavn. Ulykken skete ved, at Boeing 777-200ER flyet landede i græsrabatten umiddelbart før landingsbanen, da iskrystaller i brændstofrørene forhindrede, at motorerne fik de fornødne mængder brændstof på “finalen“ de sidste par kilometer før flyet mødte landingsbanen i Heathrow. Ulykkede krævede ingen dødsofre, men 47 blev kvæstede, heraf én alvorligt.

Havarikommissionen fandt sidenhen ud af, at netop denne fejl kunne henledes til flyets Rolls Royce-motorer, hvorfor det europæiske luftsikkerhedsagentur med virkning fra den 1. januar 2011 påbød, at alle Boeing 777-fly med disse motortyper skulle have foretaget modifikationer.

Ulykkesflyet fra Asiana var også et fly af typen Boeing 777-200ER, men var udstyret med to Pratt & Whitney PW4090-motorer, som problemet ikke har været kendt med.

Men at dømme fra Havarikommissionens foreløbige udtalelser tyder meget på en mulig pilotfejl. Den flykaptajn, der havde ansvaret for landingen, havde blot 43 timers erfaring på Boeing 777-flyet, men har i alt fløjet 9.793 timer med andre flytyper. Det var hans første landing i San Francisco med Boeing 777, men med andre flytyper havde den pågældende kaptajn haft 29 tidligere landinger i den amerikanske vestkystlufthavn. Under landingen blev uheldskaptajnen superviseret af en instruktør, der havde 3.220 timers erfaring med flytypen.