(Foto: Bombardier Commercial Aircraft)

Bombardier rykker en vægtklasse op

Første eksemplar af Bombardiers nye C-serie blev i sidste uge vist frem. Flyproducenten nærmer sig første testflyvning og øger nu sædekapaciteten.

Bombardier kunne torsdag i sidste uge fremvise sit første samlede eksemplar af det spritnye fly, C-serie. Netop dette eksemplar skal i slutningen af juni gå på vingerne til den første testflyvning.

Testflyvningerne blev for en måned siden flyttet til juni 2013, hvilket forsinker projektet med et halvt år. Testflyvningen vil finde sted et år før første forventede levering.

C-serien (CS) er oprindeligt designet til 100-150-sæders markedet med typerne CS100 og CS300. Ved torsdagens fremvisning i Mirabel nær Montreal kunne Bombardier imidlertid løfte sløret for en nyhed, som for alvor skal bringe Bombardier en vægtklasse op. Flyproducenten vil øge kapaciteten på CS300 fra 145 til 160 sæder. Dette skal gøre Bombardier i stand til at bryde Boeings og Airbus’ duopol på et særdeles lukrativt marked hidtil domineret afBoeing 737-700 og A319.

CS300 extra capacity, som nyheden kaldes, er i udgangspunktet målrettet lavprisoperatører i vækstmarkederne, men også lettiske airBaltic har udtrykt begejstring for sædeforøgelsen på CS300. AirBaltic har ordre på 10 CS300-fly fra 2015 til erstatning af sine ældre 737-fly, hvoraf et uoplyst antal bliver CS300 extra capacity.

Det er blandt andet to ekstra nødudgange over vingerne og en to 0,6 meter længere krop end CS300, som gør det muligt at øge kapaciteten til 160 i enkelt-klasse konfiguration på CS300 extra capaticy. CS300 rummer i en standard to-klasses konfiguration 130 sæder. Hos airBaltic er planen at indrette med 148-sæder.

Færre midtersæder
Det er de færreste flyrejsende, sombifalder midtersæder ombord på flyet. I og med at flyene i C-serien bliver indrettet med 2+3 sædekonfiguration, reduceres antallet af disse ildesete sæder imidlertid med 50 pct. pr. række sammenlignet med Boeing 737 og Airbus A320-familien, hvor sædekonfiguration er 3+3.

Fordelen i at kunne tilbyde færre midtersæder og dermed øget komfort kommer dog ikke til at ændre på faktummet i, at både 737’eren og A320’eren dækker et væsentlig bredere sædespektre med 120-220 sæder, hvor C-serien dækker fra 100 til 160 sæder.

Dette faktum har fået flere fagfolk i branchen til at pege på, at C-serien med større sandsynlighed vil skabe sit eget nichemarked rettere end at bryde med Airbus’ og Boeings duopol. Luftfartselskaberne arbejder konstant mod at have så få flytyper i deres flåder som muligt, for at reducere grundomkostningerne forbundet ved hver enkel flytype.

CS300 forventes klar sidst i 2014
Selvom det er CS300, der for alvor skal rykke Bombardier op i vægtklassen over business og regional jet, er det det ”lille” C-serie fly, CS100, som under navnet FTV1 står først for at påbegynde testflyvningerne i den kommende sommer. I alt bygges der fem C-serie fly til testbrug.

CS100 kan rumme mellem 108 og 125 passagerer, hvilket gør den til konkurrent med Embraers succesfulde E-190. Bombardier har hidtil ikke kunnet matche efterspørgslen på de voksende regional-jets med CRJ-serien, hvis maksimale kapacitet er 104 sæder.

Et kig i ordrebøgerne afslører, at det er CS300-flyet, der trækker flest ordrer. I alt havde Bombardier ved årsskiftet 148 ordre samt 234 tilsagn på C-serie flyene. Ordrerne er fordelt med 66 på CS100 og 114 på CS300. CS300 forventer Bombardier at kunne påbegynde testflyvninger med omkring årsskriftet 2013/2014 med første forventede levering sidst i 2014.

Første kunde er endnu ukendt
Lufthansa er launch costumer for Bombardiers C-serie med 30 fly til Swiss. Imidlertid er det endnu ikke offentliggjort, hvem der bliver første kunde til at sætte flyet i kommerciel drift.

I og med at det er30 CS100-fly Lufthansa har bestilt,som er denførste CS-type til at bliveleveretfra 2014, kunne der være en chance for, at det bliver et CS100-fly i Swiss-bemaling, der tager æren for første kommercielle flyvning.

Imens Lufthansa tegner sig for 30 ordrer og airBaltic har 10 ordre, lyder den største ordrer på C-serien på 40 styk CS300. Ordregiveren er amerikanske Republic Airlines, som opererer på vejene af selskaberne US Airways Express, Frontier Airlines samt United Express i USA.

I nordisk regi har Braathens Aviation/Malmö bestilt henholdsvis 5 CS100 og 5 CS300, til afløsning af deres nuværende Avro RJ.

Billede: Fremvisningen af FTV1 (Flight Test Vehicle 1) på Bombardiers flyfabrik i Mirabel. C-serie består blandt andet af 46 procent kompositmateriale og 24 procent aluminium. Dette vil ifølge Bombardier medvirke til at sænke sædeomkostningerne med op til 15 procent og brændstofforbruget med op til20 procent.