Borgere skælder ud på Københavns Lufthavn

Sommerens arbejde med at renovere den ene startbane i Københavns Lufthavn har medført, at mange fly må lande ind over København, og det er langt fra alle naboerne glade for.

De fleste københavnere har sikkert bemærket det. Der kommer rigtig mange lavtgående fly ind over hovedstaden i denne sommer. Og for nogle er larmen blevet for meget.

På Amager Bladet har man modtaget så mange henvendelser fra utilfredse borgere, der vil dele deres utilfredshed, at man i denne uge har bragt en artikel om emnet.

”Kirsten Skou Olsen er blot én af mange amagerkanere, der har henvendt sig til Amager Bladet for at klage over stigende decibelstyrke fra fly, der starter og lander i Københavns Lufthavn” skriver Amager Bladet.

”Det er jo umuligt at føre en samtale i haven. Nu må de altså se at få den anden startbane færdig,” siger Kirsten Skou Olsen til Amager Bladet.

Vejret driller
For Kirsten Skou Olsen har lige som så mange andre fundet ud af, at de mange lavtgående fly hænger sammen med, at Københavns Lufthavn i denne sommer ombygger og renoverer den ene af sine to hovedbaner.

”Vi havde kun regnet med at skulle bruge tværbanen i nogle få dage nogle få timer ad gangen, men sommervejret har langt fra været med os, og vindforholdene har gjort, at flyene skal lande fra nordvest, ind over København,” siger pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen.

Normalt er det muligt, at lade flyene lande fra Øresund, når banerne renoveres, fordi sommerens vindforhold ofte tillader dette, men sådan har det ikke været i år.

Mere end 80 klager
Søren Hedegaard oplyser, at man er over halvvejs med banerenoveringen, der også indebærer en udvidelse af banen, så den er klar til at modtage Emirates’ store Airbus A380 til december.

I Lufthavnen har man konkret mærket utilfredsheden fra naboer i mere end 80 støjklager som lufthavnen har modtaget. Men det er ikke alle, som er kede af de lavtgående fly.

”Fantastisk at lande i går sen eftermiddag fra LHR ind over solbeskinnede Kbh.,” lyder en kommentar på lufthavnens Facebook-side imens en anden skriver:

”Jeg nyder alle flyene henover taget på min bolig, ja der er måske lidt mere støj, men mig generer det ikke.”

Andre af de besøgende på lufthavnens Facebook-side er dog mindre begejstede:

”Temmelig enerverende på Bryggen og Vesterbro – og død ærgerligt, når nu det endelig er blevet sommer. Jeg glæder mig meget, til det er overstået!” står der i en anden kommentar.

Skal have forklaring
Hos Københavns Lufthavn mærker man ikke kun interessen for de lavtgående fly i form af klager og kommentarer på Facebook.

På lufthavnens Webtrack, der fortæller om flyenes færden i luftrummet over København har man i disse dage fire-fem gange flere besøgende, svarende til ca. 200 besøgende, oplyser Søren Hedegaard Nielsen. Han gør det samtidig klart, man tager klagerne til lufthavnen alvorligt.

”Når folk klager, så skal folk have en forklaring på det, de klager over. Banerenoveringen hænger sammen med flysikkerhed. Banerne skal være i orden, derfor renoverer vi dem. Det har de fleste en forståelse for,” siger han.

Københavns Lufthavn forventer, at arbejdet med startbanen er færdig ca. 1. september. Herefter vil der gå 15 år inden samme startbane skal renoveres i samme omfang igen.

Regler overholdes
Hos Trafikstyrelsen, der er myndighed for støj fra fly i luften, forsikrer pressechef Søren Kragh Pedersen om, at de støjbegrænsende bestemmelser, der findes på området, bliver overholdet af Københavns Lufthavn.

Ligesom lufthavnen har også Trafikstyrelsen måttet sande, at det ikke er alle borgere, der er tilfredse med støjen.

”Vi kan bekræfte, at der er modtaget klager fra borgere i København på grund af forøgede støjgener forårsaget af banerenovation i Københavns Lufthavn,” oplyser Søren Kragh Pedersen til CHECK-IN.dk.

Billede: Flyene er på det sidste stykke over København nede i ca. 400-300 meters højde imens de sidste huse lige før lufthavnen i Tårnby overflyves i 50-100 meters højde.