Et søsterfly til det Avro RJ-100 fly, som var involveret i hændelsen. Foto: Bene Riobó / Wikimedia Commons.

BRA sendte fly i luften uden deicing

Mangelfulde procedurer betød, at svenske BRA sendte et fly i luften med is på vingerne. Det gav voldsomme rystelser i flyet kort efter start.

Det er vigtigt at sikre sig, at der ikke er is på et flys vinger inden det skal lette. Især når flyet inden turen har stået parkeret i mere end 40 timer i kraftigt snevejr og når flytypen er ekstra følsom overfor is på vingerne.

Det var netop hvad der var tilfældet for et Avro RJ-100 fly fra det svenske regionalflyselskab Braathens Regional Airlines (BRA) med registrering SE-DSV, som den 7. november sidste år udførte en flyvning fra Göteborg til Stockholm Bromma med 50 passagerer og 5 besætningsmedlemmer ombord.

Kort efter start mærkede besætningen kraftige vibrationer i flyet og valgte derfor at erklære en nødsituation og returnere flyet til Göteborg Landvetter-lufthavnen efter syv minutter i luften. Efter landing blev der opdaget omfattende isdannelser på flere af flyets kontrolflader.

Flere faktorer
Den svenske havarikommission gik ind i sagen og er kommet frem til, at flere faktorer spillede ind.

For det første opdagede folkene fra det handlingfirma, som skulle ”de-ice” flyet, ikke isdannelsen og isen blev derfor ikke fjernet.

For det andet havde handlingfirmaet ikke været gode nok til at sikre, at deres medarbejdere kunne nå at ”de-ice” de mange fly, som den morgen havde brug for de-icing inden start fra Göteborg.

For det tredje var procedurerne for inspektion for isdannelser hos Braathens Regional ikke detaljerede nok til at kunne foretage en inspektion, der fangede al isdannelse. Og de eksisterende procedurer blev desuden ikke fulgt til punkt og prikke.

For det fjerde havde Braathens Regional ikke tilstrækkeligt vurderet og verificeret handlingselskabet arbejdsmetoder med hensyn til de-icing.

Havarikommissionen peger desuden på, at Avro RJ-100 flytypen er særligt følsomt overfor ændringer i balancen. Selv meget tynde islag er tilstrækkelige til at bringe flyet ud af balance. I dette tilfælde var lagene af is omfattende. Havarikommissionens undersøgelser konkluderede således, at vibrationerne var resultatet af ubalance forårsaget af disse islag.

 

 

Relaterede artikler:

Snemangel halverer overskud

Kæmpe regning for de-icing af fly

x

Læs Også

Iran Air med ny A330 til Sverige

Iran Air indsætter nye Airbus A330-fly på sine to ruter til Sverige.

Norsk og svensk fremgang

Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda samt en lang række andre norske og svenske lufthavne oplevede passagervækst i marts.

DAT overtager fly fra BRA

Danish Air Transport har leaset et nyere ATR72-fly, der forventes at skulle indgå i kontraktflyvninger fra den 15. april.

Menneskelige fejl bag flypåkørsel i CPH

Et Airbus A340-fly fra SAS stødte ind i et mindre fly fra BRA under en manøvre i CPH. Havarikommissionen konkluderer, at der var menneskelige fejl bag hændelsen.

BRA udskyder fly-levering

Indførelsen af en flyskat får svenske BRA til at udskyde modtagelsen af 10 nye Bombardier CS-fly og beholde 12 mere end 20 år gamle fly.

Svenske lufthavne stormer frem

Stockholm Arlanda og seks andre store svenske lufthavne satte passagerrekorder i 2016.