Brask: Grønland skal være hub til Nordamerika

Greenland Express vil kopiere forretningsmodellen fra Icelandair og etablere et hub i Kangerlussuaq, der skal tiltrække turister til Grønland samt være trafikknudepunkt for mine- og olieindustrien.

Farcen omkring iværksætterprojektetet Greenland Express tog endnu en drejning i sidste uge.

Selskabets administrerende direktør Gert Foged Brask, der tilsyneladende hælder mere til ønsketænkning end fakta, har offentliggjort endnu en vision for sit luftfartsprojekt.

Der tænkes nemlig store tanker hos Greenland Express-direktøren i parcelhuset i Lystryp udenfor Aarhus. Det er tilsyneladende planen, at Greenland Express på sigt skal etablere et hub på Grønland, hvorfra der skal flyves passagerer til og fra Nordamerika. En forretningsmodel som Icelandair har haft stor succes med.

“Team Greenland Express vil gøre Grønland til et hop (af luftfartskyndige kaldet ‘hub’, red.) til Nordamerika ligesom Icelandair har brugt Keflavik. Derved får vi fuld udnyttelse af flyene og kan sælge Grønland som et turist-stop. Det er godt for Grønland men også godt for mine- og olieselskaberne,“ skriver Gert Foged Brask på selskabets Facebook-side.

Planerne bør dog nok blive liggende i skuffen, så længe Greenland Express blot kommer til at råde over kort- og mellemdistancefly som Embraer ERJ190 og Airbus A319.

Forvirring om fly
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, vil Greenland Express anskaffe sig et Embraer ERJ190-fly i stedet for det Airbus A319-fly, som det virtuelle flyselskab har talt om igennem mere end et halvt år. Flyet skal opereres af hollandske Denim Air, når kontrakten kommer på plads, hvilket angiveligt snart vil ske.

“Vi ser på flere muligheder og fly, og vi har og kan ikke kun sikre os et fly til vintersæsonen. Derfor har vi to forskelligefly i vores portefølje, et til vores opstart og et som skal erstatte det første. Da vores ene sammenarbejspartner ikke har alle dokumenter og tilladelser på plads nu, så er vi nødsaget til at gå til en anden leverandør og sikre os at de har de fornødne tilladelser på plads, så vi kan komme igang,“ forklarer Gert Foged Brask om skiftet fra Airbus A319 til Embraer E190.

Den version af Embraer-flyet som Denim Air har fundet til Greenland Express er den såkaldte Advanced Range-model, der har en rækkevidde på 4.450 kilometer med fuld last. Det bliver lige til øllet, da der er omkring 3.400 kilometer fra Danmark til Kangerlusssuaq, og der skal samtidig tages højde for vejrforhold og mulighed for at nå alternative lufthavne.

“Ud fra Embraers beregninger og oplysninger vil vi også med dårlige vejrforhold kunne bruge denne model og stadig have brændstof nok til alternative lufthavne,“ skriver Gert Foged Brask således i en kommentar til en af skeptikerne.

Løgnagtige journalister
Det vakte stor opsigt, da Gert Foged Brask for nylig på Greenland Express Facebook-side skældte kunderne ud og skrev, at han var træt af at høre på deres brokkerier.

Den pressede luftfartsiværksætter gik i fredags en tand længere. Her var der blot det grønlandske medie Sermitsiaq og tildels også CHECK-IN.dk, der stod i skudlinjen.

“Den skrivende grønlandske presse har så travlt, at de ikke selv kan lave deres egne og korrekte historier. De bruger den nemme måde med at kopiere hvad andre opdigter, og historierne får nogle ekstra løgne på. De har ikke modet eller evnerne til selv at gå efter sandhederne,“ skriver Gert Brask på sin Facebook-profil.

Sermitsiaq forsøgte forgæves i fredags at få Gert Brask til dokumentere, at Greenland Express har skaffet et fly samt at få oplyst, hvornår flytider og billetpriser kan offentliggøres. Hertil havde luftfartsiværksætteren blot denne bemærkning:

“Ingen kommentarer til løgnagtige journalister og aviser.“