Administrerende direktør Kristoffer Sundberg, Sun-Air of Scandinavia (Foto: Sun-Air)

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.

En større satsning i Bremen har sat alvorlige aftryk i årsregnskabet 2016/17 for Sun-Air of Scandinavia.

Den 31. oktober 2016 indledte det Billund-baserede flyselskab den nordtyske satsning ved at stationere to Dornier 328JET i Flughafen Bremen til at betjene ruter til London City og Manchester. Den beslutning skulle vise sig at blive fatal. Den 25. februar 2017 måtte Sun-Air efter 118 dage lukke de to ruter og trække sig ud af lufthavnen.

Tabet på Bremen-eventyret blev på samlet 6,8 millioner kroner, og dermed mistede Sun-Air rundt regnet 400.000 kroner om ugen i den korte periode, hvor Bremen-basen var aktiv.

“Det var en fejlvurdering at går derned uden at have et marked. Det gjorde rigtig ondt, men vi lukkede relativt hurtigt ned for at begrænse tabet,” forklarer administrerende direktør Kristoffer Sundberg til CHECK-IN.dk.

Selvom flyselskabet havde lavet de nødvendige undersøgelser i markedet inden opstarten, var virksomhederne ikke klar til at betale for det high-yield produkt, som Sun-Air tilbyder.

“Vi troede mere på markedet, end hvad der reelt var grundlag for. Vi var ude at tale med mange virksomheder, men vi overså, hvor hurtigt man kunne køre til Hamborg Lufthavn og de øvrige alternative lufthavne, og så havde vi samtidig forventet, at Ryanair lukkede hurtigere på deres London-rute,” lyder det fra Kristoffer Sundberg.

Bedst i krisetider
Bremen-fadæsen i kombination med en underskudsgivende rute fra Billund til München, der senere blev lukket, var de to væsentligste årsager til, at Sun-Air måtte nøjes med nettoresultat på 2,9 millioner kroner for det seneste regnskabsår, der blev afsluttet den 30. september 2017.

Året før var overskuddet på 5,8 millioner kroner, og går man tre til fire år tilbage kunne Sun-Air levere overskud på mellem 34,8 og 40,9 millioner kroner.

Men selskabet har altid været bedst til at tjene penge, når andre har haft det svært, og i 2017 havde mange af konkurrenterne det bedste år nogensinde.

“Markedet er stærkt i øjeblikket, og det er derfor konkurrenterne tør flyve, hvor vi normalt flyver. I dårlige tider er deres fly for store, og derfor har vi generelt set, at vi har klaret os bedst i krisetider,” bekræfter Sun-Air´s administerende direktør.

Forbedret resultat i 2017/18
Men regnskabsåret 2016/17 skal hurtigst muligt i glemmebogen. Det var det 40. årsregnskab, som Sun-Air præsenterede, og som noget helt unikt i denne branche har der aldrig været røde tal, og der bliver der formentlig heller ikke i 2017/18. Et regnskabsår, hvor Sun-Air allerede kender resultatet efter de første fire måneder.

“Det ser noget mere lyst ud, så vi forventer et bedre resultat end sidste år. Vi ved dog endnu ikke, hvordan den nye konkurrencesituation i Aarhus Lufthavn vil påvirke vores forretning.”

SAS har nemlig besluttet at etablere nye ruter fra Aarhus til Oslo og Stockholm-Arlanda. Sun-Air har i samarbejde med British Airways fløjet fra Aarhus til Oslo og Stockholm-Bromma i omkring 20 år.

Men så kan Sun-Air altid sætte sin lid til flyhandel, hvor selskabet tidligere har gjort rigtig gode forretninger med bestyrelsesformand og stifter Niels Sundberg i chefstolen.

“Flyhandler har altid været med til skabe pæne overskud, så det er også derfor, at ’senior’ er blevet chef for flysalgafdelingen, så vi kan sikre os den vej. Men mange af de senere års flyhandler har jeg også været inde over,” understreger Kristoffer Sundberg, der sidste år satte sig til rette i stolen for bordenden i direktionslokalet.

 

Relaterede artikler:

“Ingen tvivl om, hvem der bestemmer”

Strid i Sundberg-familien frem i lyset

Kristoffer Sundberg: Store sko at fylde ud

33-årig bliver luftfartsdirektør

Sun-Air lukker base i Bremen