Brexit-vilkår rammer britisk luftfart hårdt

EU bekræfter, at Storbrtiannien vil blive betragtet som et “tredje land” fra den 30. marts 2019, hvorfor alle luftfartsaftaler med EU-lande vil bortfalde.

Tommelskruerne er blevet sat på Storbritannien i forhold til den europæiske luftfartspolitik. Beslutningen om at forlade EU betyder, at britiske flyselskaber ikke har ret til at trafikere EU-landene under den luftfartsaftale, der i dag gælder for samtlige EU-lande.

Det er blevet klart, efter at Generaldirektoratet for Mobilitet og Transport (GD MOVE) i denne uge har bekræftet rammebetingelserne i forbindelse med Storbritanniens udtræden af EU.

I en såkaldt “Meddelelse til operatører” skriver EU-Kommissionen via GD Move, at med mindre andet aftales vil Storbritannien blive et “tredje land” fra midnat den 30. marts 2019, hvorfor EU´s luftfartslovgivning ikke længere vil være gældende.

Krav om EU-majoritetsejerskab
Adgangen til fri og ubegrænset luftfartstrafik indenfor EU´s grænser vil derfor fra dette tidspunkt ikke længere være gældende for virksomheder, der ikke opfylder kravene for at blive anerkendt som flyselskab i EU.

Det handler først og fremmest om, at flyselskaberne skal opfylde artikel 4 i EU-forordning 1008/2008, hvori det hedder, at det enkelte selskab skal have hovedkontor i et EU-land og skal være majoritetsejet af medlemsstater eller virksomheder i medlemsstater. Hvis disse betingelser ikke længere opfyldes, mister man automatisk driftstilladelsen i EU.

EU-Kommissionen anmoder derfor flyselskaber, der allerede nu kan se, at de ikke kan opfylde kravene den 30. marts 2019, om at tage de nødvendige forholdsregler for at kunne sikre den fortsatte drift.

Det har blandt andet easyJet gjort ved at etablere et østrigsk selskab kaldet easyJet Europe, der principielt kommer til at fungere som hovedkvarter for luftfartskoncernen. Samtidig hermed er easyJet i gang med at overflytte 110 fly fra den britiske driftstilladelse til EU-licensen hos det nye selskab i Wien.

Bekymret britisk pilotforening
Hos den britiske pilotforening BALPA hersker der stor bekymring over EU´s håndfaste udmelding om, at der ikke er undtagelser for Storbritannien.

“Her står det sort på hvidt fra EU-Kommissionen. Britiske flyvninger til EU vil ikke være tilladt efter marts 2019, hvis der ikke bliver indgået en særaftale. Vi har brug for, at den britiske regering nu udreder problemet om trafikrettigheder. Vi gentager, at det ikke er muligt at fortsætte uden en aftale,” siger Brian Strutton, der er generalsekretær for BALPA.

 

Relaterede artikler:

EasyJet flytter 110 fly fra britisk til østrigsk register

Ryanair frygter Brexit-kaos

Lavpris-fremgang trods Brexit-usikkerhed

Ryanair: Brexit vil presse priserne

x

Læs Også

British Airways indfører nye regler for boarding

I dag introducerer British Airways nye regler for boarding, hvormed passagererne skal gå ombord i flyene inddelt i fem forskellige grupper.

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

EasyJet henter hjælp hos lettisk flyselskab

Lettiske SmartLynx Airlines skal hjælpe easyJet i gang på den nye base i Berlin-Tegel og stiller seks fly til rådighed på en wetlease-aftale.

EasyJet: Fårene skilles fra bukkene

EasyJet og andre flyselskaber begunstiges af, at der via konkurser bliver taget kapacitet ud af markedet, og lige nu skilles fårene fra bukkene, mener det britiske lavprisflyselskab.

British Airways: Ingen ild i kabinen

Flere medier rapporterer om ild i kabinen på et British Airways-fly, der vendte om syd for København på en flyvning mellem London og Beijing. Selskabet afviser rygterne.

Nye bagageregler hos easyJet

Det bliver nu muligt at købe indcheckning af bagage hos easyJet til to forskellige priser og vægtgrænser.