British Airways indsætter widebody-fly til København

British Airways indsætter fra oktober en Boeing 767 på den ene af selskabets seks daglige flyvninger mellem London Heathrow og København. Dermed næsten fordobles kapaciteten på rotationen.

British Airways sætter fra vinterfartplanens ikrafttræden den 28. oktober en Boeing 767 ind på den ene af selskabets i alt seks daglige flyvninger mellem København og London Heathrow.

Det er på briternes eftermiddagsrotation BA 818/819 med afgang fra London Heathrow kl. 14.00, at den lille Airbus A319, der i dag oftest benyttes, på alle dage undtagen lørdag bliver afløst af Boeing-maskinen med knap dobbelt så mange sæder.

Flyet lander i København kl. 17.00 og flyver kl. 18.00 retur med planlagt ankomst i Heathrow kl. 19.10.

Ved at indsætte den store Boeing 767’er får British Airways øget kapaciteten på ruten med hvad der svarer til en ekstra returflyvning med Airbus A319 uden at skulle bruge et ekstra fly på opgaven. A319’eren kan så betjene en anden destination mens 767’eren tager eftermiddagstjansen.

Godt proppede lufthavne
British Airways bruger i dag Boeing 767’eren på en række flyvninger inden for Europa, selvom flytypen mest er beregnet til langdistanceflyvninger. På ruter fra London Heathrow til destinationer som Frankfurt, Amsterdam og Rom er det en oplagt måde at øge kapaciteten i de travleste tidspunkter på dagen uden at skulle have flere start- og landingstilladelser i de i forvejen godt proppede storlufthavne.

Til de europæiske operationer er flyet udstyret med op til 244 sæder i alt, sammenlignet med 129 sæder på Airbus A319.

Boeing 767 er det største fly som British Airways regelmæssigt anvender på flyvninger inden for Europa. Det er dogintet sammenlignet med Japan, hvor luftfartsselskabet ANA bruger Boeing 777-300 maskiner med plads til 516 passagerer på flere indenrigsruter.

Foto: Patrick Cardinal, British Airways.