Model af den nye Boeing 777-9 til British Airways. Illustration: Boeing

British Airways lægger stor ordre på Boeing 777X

IAG-selskabet British Airways har besluttet at købe op til 42 af den helt nye flytype Boeing 777X, der forventes at blive leveret til første kunde i 2020.

International Airlines Group (IAG) har indgået en aftale med Boeing om køb af de tomotorede Boeing 777X. Det meddeler den amerikanske flyproducent torsdag.

Den britisk-spanske luftfartskoncern har indgået aftalen på vegne af sit selskab British Airways, og aftalen indebærer ordre på 18 af versionen Boeing 777-9 samt en option på yderligere 24 af flytypen, der også laves i versionen 777-8. Flyet bliver det største tomotorede fly i verden.

Ordren har en værdi i omegnen af 18,6 milliarder dollar på listepriser, eller hvad der svarer til 122 milliarder kroner.

“Den nye 777-9 er verdens mest brændstofeffektive langdistancefly og vil give mange fordele til British Airways-flåden. Det er den ideelle erstatning for 747, og dens størrelse og rækkevidde vil være den perfekte løsning til flyselskabets eksisterende netværk. Dette fly vil bringe yderligere omkostningseffektivitet og miljømæssige fordele med brændstofomkostninger pr. sæde, der er 30 procent levere sammenlignet med 747,” siger Willie Walsh, koncernchef i IAG.

En af verdens største 777-flåder
British Airways, der har en af verdens største flåder af fly, ønsker at modernisere sine langdistancefly, så selskabet på mere effektiv vis kan betjene sit store rutenetværk. Flyselskabet har allerede investeret i over 40 Boeing 787 Dreamlinere, og nu står de ikoniske firemotorede Boeing 747-fly således til at blive udskiftet med Boeing 777-9.

Den nye ordre på Boeing 777-9 lægger sig til en i forvejen stor flåde af 777-fly hos British Airways. Selskabet har i forvejen 58 af denne type fordelt på varianterne 777-200, 777-200ER og 777-300ER. Det gør British Airways til en af de største Boeing 777-operatører i verden.

Den nye Boeing 777X i den amerikanske flyproducents fabriksfarver. Foto: Boeing

Boeing 777-9 er større og har en lidt bredere kabine end de nuværende 777’ere. Det giver plads til cirka 400-425 passagerer i en to-klasses konfiguration. Flyet bruger 12 procent mindre brændstof end konkurrerende flytyper, og det får en rækkevidde på 14.075 kilometer.

Flytypen bygger på funktioner og teknologi fra Boeing 787 Dreamliner. Det nye fly får blandt andet større vinduer, ny belysning samt bedre kabinehøjde og lydkvalitet.

Over 350 ordrer på ny flytype
British Airways, der i år kan fejre 100-års jubilæum, fortsætter dermed sit langvarige forhold til Boeing, og den amerikanske flyproducent er da også glade for det fortsatte samarbejde. Det britiske flyselskab får i Boeing 777-9 et solidt fly, lyder det.

“Særligt 777-9 har simpelthen ingen konkurrent i sin klasse, hvad angår effektivitet og ydeevne. Det er den rigtige størrelse fly for British Airways til effektivt at betjene langdistanceruter med stor passager-efterspørgsel,” siger Kevin McAllister, koncernchef hos Boeing Commercial Airplanes.

Indtil videre har Boeing fået i alt 358 faste ordrer på Boeing 777X fra otte forskellige kunder – herunder det mellemøstlige flyselskab Emirates med en bestilling på hele 150 fly. Flytypen kommer i to versioner – 777-8 og 777-9. Produktionen af flyet begyndte i 2017, og første flyvning er planlagt til i begyndelsen af den kommende sommer. Det første fly bliver efter planen leveret i 2020.

 

Relaterede artikler:

Boeing afslører kabine i ny 777X

Nyt Boeing-fly nærmere jomfruflyvning

Kæmpe Boeing 777-motor testes på jumbojet

Sidste British Airways B747-flyvning i 2024

Historisk Boeing 747 vækker opsigt i Heathrow