British Airways og SAS afbryder samarbejde

Tilsyneladende har det ikke været muligt for SAS og British Airways at blive enige om det fremtidige kommercielle samarbejde. Derfor er der fra 1. maj ikke længere en billetaftale mellem de to selskaber.

SAS og British Airways har i en årrække haft en såkaldt “Interline Traffic Agreement“, der blandt andet gjorde det muligt at rejse på en og samme billet, selvom begge selskaber var en del af rejseruten.

Herudover har aftalen også betydet, at der var en såkaldt “reprotection agreement“, således at SAS-passagerer i tilfælde af aflysninger kunne ombookes til British Airways og vice versa.

Men billetaftalerne mellem de to luftfartsselskaber er ophørt med virkning fra den 1. maj i år og omfatter også SAS-datterselskabet Blue1. Billetter udstedt før den 1. maj 2012 med begge selskaber som transportører vil dog være gældende frem til 30. april 2013.

“Man kunne ikke blive enige om de kommercielle vilkår,“ siger Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus hos SAS i en kort kommentar til det opsigtsvækkende ophør af samarbejdet.

Afbrydelsen af samarbejdet mellem British Airways og SAS følger en trend i luftfarten, hvor de enkelte selskaber generelt bliver mere selektive i forhold til, hvem man laver aftaler med. Man forsøger kort sagt at beskytte sit eget partner-netværk, og deter samtidig et udtryk for, at man kan klare sig selv indenfor alliancerne.

Kommer til at gå ud over kunderne
Det er SAS, der har taget initiativet til at opsige samarbejdsaftalen, hvilket har skabt forundring hos British Airways.

“Jeg synes, at det er brandærgerligt, og det vil komme til at gå ud over kunderne, især i forbindelse med ‘disruptions’. Det begrænser kundernes valgmulighed, når man ikke kan kombinere SAS og British Airways,“ siger Peter Rasmussen, der er nordisk chef for British Airways.

Samtidig er det ikke kun det billettekniske samarbejde, der bliver berørt. Det vil heller ikke være muligt at eftersende bagage med det andet selskab. Det betyder, at hvis bagage ikke er kommet med et SAS-fly til London Heathrow kan det ikke sendes med påen British Airways-afgang, men skal vente til næste SAS-afgang.

Det manglende samarbejde vil således besværliggøre rejsemulighederne for de passagerer, der vil flyve med SAS til London for derfra at rejse videre med British Airways.