British Airways vil udvikle kinesiske fly

British Airways og Iberia har via moderselskabet IAG indgået en aftale med den kinesiske flyproducent Comac om at bistå med udviklingen af det nye tomotorers jetfly C919. Ryanair indgik en tilsvarende aftale sidste år.

Supermagten Kina er stille og roligt på vej ind på det internationale flymarked, der i dag domineres af amerikanske Boeing og europæiske Airbus. Det statsejede Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) arbejder ihærdigt på at udvikle et 168-sæders passagerfly, der skal tage kampen op med Boeing 737 og Airbus A320-serien.

Det bliver det såkaldte Comac C919-fly, der skal bringe Kina på omgangshøjde med de store anerkendte vestlige flyproducenter. Flyet er stadig under udvikling, og første prototype sendes i luften i løbet af et par år.Senest i 2018ventes Comac at kunne producere fly, der kan indsættes i kommerciel drift.

Det bliver primært producenter i Frankrig og USA, der skal levere motorer, hydraulik og en række elektroniske komponenter til flyet, der vil blive samlet i Shanghai.

Denvestlige luftfartsindustri kommer således til at spille en væsentlig rolle i den teknologiske udvikling af flyet.

Erfaringer fra europæisk luftfart
Men det er ikke alene gennem leverancer af teknologi og teknisk udstyr, at kineserne kan skabe et superfly. Comac ønsker også at gøre brug af de erfaringer, som vestlige flyselskaber har indhøstet i forhold til passagerkomfort og driftsøkonomi.

Derfor underskrev Comac under det netopafsluttede Farnborough Airshow en aftale med IAG, der er moderselskab for British Airways og spanske Iberia. Ifølge en talsmand fra IAG får den europæiske luftfartskoncern mulighed for at komme medinputtil, hvad europæiske flypassagerer og flyselskaber har af krav til det nye fly.

Herudover vil IAG også lade C919 indgå som en mulighed, når luftfartskoncernen skal se på fremtidige flyindkøb.

Det irske lavprisflyselskab Ryanair underskrev sidste år en tilsvarende aftale med Comac. Her understregede koncernchef Michael O´Leary, at Comac C919-flyet var et seriøst alternativ til Boeing og Airbus.

Der er i dag afgivet 220 faste ordrer og 60 optioner på C919-flyet. Til sammenligning har Airbus en ordrebog på 1.524 eksemplarer af Airbus A320neo-serien, mens Boeing 737MAX er bestilt i 649 eksemplarer.