Cameron: Ingen ny landingsbane i Heathrow

Storbritanniens premierminister, David Cameron, garanterer, at hans regering ikke tager initiativ til at bygge en tredje landingsbane i London Heathrow. Bedre paskontrol er nok til at forbedre forholdene i den pressede lufthavn.

Bølgerne går højt i Storbritannien i diskussionen om at bevare London Heathrow som et af verdens absolutte knudepunkter for flytrafik. Ikke blot til og fra De Britiske Øer, men som en central gateway ind til Europa fra resten af verden, der er med til at placere London og Storbritannien på verdenskortet og gøre det interessant for virksomheder.

Ambitionerne om at holde fast i førerpositionen blandt de europæiske lufthavne hæmmes af, at Heathrows kapacitet er meget tæt på at være fuldt udnyttet. Derfor har blandt andet mange luftfartsselskaber gennem flere år appelleret højlydt til den britiske regering om at anlægge en tredje landingsbane i megalufthavnen.

Men nu slår premierminister David Cameron fast, at det ikke bliver i hans regeringstid frem til 2015, at der bliver taget beslutning om den kontroversielle tredje bane.

Cameron mener, at en forbedring af paskontrollen i lufthavnen vil kunne gøre det. For i virkeligheden er situationen ikke så slem, som medierne gør den til. Det bygger han blandt andet på en snak med sin kone.

”Da min kone fornylig kom hjem fra en forretningsrejse til Italien fortalte hun, at hun slet ikke havde tid til at række ned i tasken efter sit pas før hun var fremme ved paskontrollen,” sagde Cameron ved en stor konference om udenlandske investeringer i Storbritannien.

Når bare det er muligt at komme nemt og gnidningsløst ind og ud af landet, så skal Storbritannien nok kunne fastholde sin position som førende forretningscentrum, fastslog Cameron.

Langsigtet strategi
Chefen for Emirates Airlines, Tim Clark, efterlyser mere end blot bedre pas- og immigrationskontrol. Han kritiserede på konferencen Cameron og hans regering for ikke at ville beslutte sig for en langsigtet luftfartsstrategi for Storbritannien.

Udover anlæggelsen af en tredje landingsbane i Heathrow, så diskuterer briterne også muligheden for at anlægge en helt ny storlufthavn i Themsens udmunding på den østlige side af London.

Udover Heathrow, så har London-området lufthavnene Stansted, Gatwick og City. Desuden definerer flere lavprisselskaber Lutons lufthavn nord for London som en London-lufthavn, ligesom ejerne af Southend lufthavnen sydøst for London har ambitioner om på sigt at få en bid af kagen. Men kun London Gatwick har i dag interkontinental trafik som Heathrow.