Sud Aviation SE210 Caravelle fra Sterling Airways (Foto: Pedro Aragão | Creative Commons 3.0)

Caravellen gav danskerne mod på at flyve

Sterling Airways beskæftigede fra 1965 og i en årrække ialt 34 Caravelle-fly, og med netop denne flytype stiftede mange danskere for første gang bekendtskab med flyvningen.

Det er en første gang for alting, Også for at sidde sammen med hundrede andre mennesker i et langt metalrør 10 kilometer oppe i luften, som er hvad der sker på en flyvning.

Min første flyvning fandt sted den 18.oktober 1980. Flytypen var en Caravelle fra hedengangne Sterling Airways, og rejsen foregik fra Billund Lufthavn med London Luton Airport som destination. Jeg var 18 år, og det var første gang, at jeg var i udlandet med andet transportmiddel end bil, bus og tog. Ligesom så mange andre danskere, der fik en relativt sen flyve- og charterdebut.

Det var dengang, hvor charterklapsalven levede i bedste velgående, og hvor taxfree-poser med spiritus, cigaretter og slik var en ligeså vigtigt del af rejsen, som flyvningen og hotellet. Det var også den tid, hvor flyene var opdelt i en ryger og en ikke-ryger sektion, hvilket i dag ville være en absurd tanke.

Fra busser til fly
Mange rejsende på min alder har givetvis fået deres luftdåb i et Caravelle-fly fra Sterling Airways, der var Tjæreborg-koncernens eget flyselskab. Den danske rejsearrangør var blevet etableret i 1950 i den lille flække Tjæreborg, der ligger 10 kilometer sydøst for Esbjerg.

Her debuterede den lokale præst Eilif Krogager som rejsearrangør sammen med to lærere fra den lokale skole, der havde samlet en gruppe mennesker til en busrejse sydpå. Sidenhen blev rejserne sat i system, og Nordisk Bustrafik blev etableret og nåede i løbet af få år en position som Skandinaviens største burejsearrrangør.

Her stoppede det ikke, for flyvningen var på vej ind i jetalderen, og der ønskede man også at sikre en ledende position.

I 1962 etablerede Tjæreborg Rejser derfor charterflyselskabet Sterling Airways. Pastor Eilif Krogager ansatte Jørgen Størling, tidligere ingeniør i SAS, til at starte flyselskabet op, og det siges at være Størlings navn, der var inspirationskilde til flyselskabets navn. Som chefpilot blev ansat Anders Helgstand, og han overtog direktørstolen, da Jørgen Størling forlod Sterling Airways i 1966.

Flyvetiden halveret
De første fly hos Sterling Airways var to DC-6B propelfly, men i 1965 blev det første jetfly anskaffet. Det var splinternye Caravelle SE210 fra den franske flyproducent Sud Aviation, der satte de første Caraveller i produktion i 1959. Versionen hos Sterling Airways var indrettet med 109 sæder og det var 11 flere end i de gamle DC6´ere og samtidig kunne de flyve dobbelt så hurtigt.

“Caravellen skabte chartergennembruddet. Tidligere tog det 12 og en halv time at flyve til Gran Canaria, og pludselig kunne en kanarieflyvning gennemføres på fem og en halv time. Man kunne producere dobbelt så mange flyvninger på den halve tid,” fortæller Tom Clausen, der var ansat i Sterling Airways fra 1969 til 1991 kun afbrudt af to år hos Star Tour.

De nye jetfly, der var let genkendelige på de trekantede vinduer i kabinen, blev lynhurtigt en succes for Sterling Airways og andre operatører. Verden blev pludselig mere tilgængelig, da rejsetiden var blevet reduceret væsentligt.

“Det var Caravellen, der åbnede verdenen for danskerne. Man fik mulighed for at flyve til rejsemål, som man ikke tidligere kunne nå med andre flytyper,” forklarer Torben Andersen, der tidligere var informationschef i Sterling Airways og i dag er kommunikationschef i Spies.

En fugl i luften
Caravelle-projektet tog sin begyndelse i 1951, og den 21. april 1955 var den første protype af de nye jetfly klar til en testflyvning. Året efter var endnu en prototype klar, og samme år afgav Air France som det første flyselskab ordre på det nye jetfly, mens SAS fulgte efter i 1957. Certificeringen af flytypen fandt sted i 1959, hvorefter de to første operatører kort tid efter kunne modtage deres første eksemplar.

Sterling Airways Caravelle SE210 (Foto: Eduard Marmet | Creative Commons 3.0)

Fra 1959 og frem til 1972 blev der produceret i alt 282 eksemplarer  i mange forskellige varianter,og på et tidspunkt var Sterling Airways den næststørste operatør af flytypen i verden efter Air France. Samlet har 34 Caravelle-fly været beskæftiget hos Sterling Airways, der på et tidspunkt var verdens største privatejede charterflyselskab.

Caravellen har også været en populær flytype hos SAS, og i USA har blandt andet United og Trans World Airlines også haft mange Caravelle-fly i flåden gennem tiden.

“Det var et elegant fly, der lignede en fugl i luften, og det havde et fantastisk højt glidetal. Anders Helgstand og en af de andre piloter lavede engang et væddemål, om det kunne lade sig gøre at svæve flyve hele vejen fra Hamborg til København med motorerne i tomgang. Ifølge historien lykkedes det, men der har sikkert været nogle småjusteringer undervejs,” husker Tom Clausen.

Den sidste kommercielle operatør af Caravelle-fly var Air Provence, der gennemførte den sidste flyvning i slutningen af 1996. Allersidste flyvning med en Caravelle blev foretaget i 2005.

I dag kan man finde Caravelle-fly på flere museer i Skandinavien. På Norsk Teknisk Museum i Oslo findes det tidligere SAS-fly Finn Viking, mens Ulf Viking kan opleves på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Det tidligere SAS-fly Dag Viking blev solgt til det svenske forsvar i 1971 og kan under navnet TP 83 i dag opleves på Flygvapenmuseum i Linköping.

To tragiske flyulykker
Med historien om Caravellen og Sterling Airways gemmer der sig også et mørkt kapitel i dansk luftfartshistorie. De populære fly var nemlig involveret i to dramatiske hændelser, der samlet kostede 127 mennesker livet.

Stewardesse poserer på vingen af Sterling-fly. (Foto: Juan Freud)

Den 14. marts 1972 forulykkede Caravelle-flyet med registreringen OY-STL under indflyvning til Dubai, da flyet i 900 meters højde ramte Rasal Khaima-bjerget på nordspidsen af den arabiske halvø. Piloterne troede fejlagtigt, at de befandt sig over vand og i en anden højde. Der var tale om en flyvning med chartergæster fra Tjæreborg Rejser på vej fra Colombo på Sri Lanka. Undervejs var der mellemlandet i Bombay, og i Dubai skulle der også tankes brændstof inden turen nordover.

Alle 106 passagerer, hvoraf 68 var danske, omkom. Det samme gjorde de seks besætningsmedlemmer ombord.

Et par år senere gik det galt igen for Sterling Airways. Det skete den 15. marts 1974,  hvilket var næsten på årsdagen for det første havari. I Teheran-Mehrabad lufthavnen, brød Caravellen, med registrering OY-STK, i brand, da højre landingsstel kollapsede, mens flyet taxiede ud til startbanen, hvorefter vingen kom i kontakt med jorden og gnister antændte brændstoffet. Forinden var flyet ankommet fra Delhi i Indien og var netop blevet tanket inden næste stop på flyvningen.

Ombord i flyet var 92 passagerer, og 15 passagerer, heraf syv danske statsborgere, omkom ved ulykken, mens 37 blev kvæstet.

Tre konkurser med Sterling-navnet
Sterling Airways fløj ind i økonomiske vanskeligheder i begyndelsen af 1990´erne og gik konkurs i 1992 for året efter at blive rekonstrueret som Sterling European Airlines og med nye ejere. I 2005 blev Maersk Air opkøbt af Sterling European Airlines og det fortsættende selskab kom til at hedde Sterling Airlines.

I 2006 købte islandske FL Group aktierne i flyselskabet for derefter at videresælge dem til Northern Travel Holding. Flyselskabet holdt sig i luften indtil slutningen af oktober 2008, hvor en ny konkurs indtraf. Herefter blev dele af selskabet overtager af Cimber A/S i 2009, og selskabet hed nu Cimber Sterling. Sidenhen kom ukrainske investorer til, og den 3. maj 2012 gik dette selskab også konkurs.

Dermed havde Sterling-navnet været involveret i tre konkurser, og det blev samtidig et endegyldigt farvel til et stykke dansk luftfartshistorie.

 

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

Tredje charterarrangør i Midtjyllands Lufthavn

Midtjyllands Lufthavn er ved at få tag i chartermarkedet. Nu har Danmarks største charterarrangør Spies valgt at gøre sit indtog i lufthavnen.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.