Cathay-fly kan have sporet resterne af MH370

Eftersøgningshold fra en halv snes lande leder stadig efter det forsvundne Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines. Besætningen på et Cathay Pacific-fly har fra luften observeret noget der kunne ligne vragrester tæt ved Vietnams kyst.

Mandag aften besluttede myndighederne i Malaysia at udvide eftersøgningsområdet efter det forsvundne Boeing 777-passagerfly MH370, der i lørdags forsvandt under mystiske omstændigheder på en flyvning undervejs fra Kuala Lumpur til Beijing.

Ombord på flyet var 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer.

Allerede nu er 34 fly og 40 skibe fra Malaysia, Thailand, Singapore, Indonesien, Kina, USA, Vietnam, Filippinerne og Australien sat ind i eftersøgningen. Samtidig er amerikanske FBI-agenter rejst til Kuala Lumpur for at bistå myndighederne med opklaringen af flyets pludselige forsvinden.

Der kom muligvis et gennembrud i løbet af mandagen, da besætningen på et Cathay Pacific-fly undervejs fra Hong Kong til Kuala Lumpur fik øje på vragdele ud for Vung Tau ved kysten i det sydøstlige Vietnam. Mandag aften blev skibe sendt til området for at se nærmere på observationen.

I mellemtiden vokser presset på Malaysia Airlines og de malaysiske myndigheder. Det er først og fremmest pårørende til de 38 malaysiske statsborgere, der var ombord på flyet. Men Kina øger også presset på de malaysiske myndigheder, da 154 kinesiske statsborgere var på ulykkesflyets passagerliste.

Indsats skal styres fra Malaysia eller Vietnam
Malaysia Airlines har siden flyets forsvinden udsendt 10 presseopdateringer og forsøger at kommunikere så åbent som muligt. Alligevel møder selskabet kritik fra utålmodige pårørende, der også hæfter sig ved, at flere passagerer har været ombord på falske pas.

Allerede i lørdags etablerede Malaysia Airlines et såkaldt Emergency Operations Center (EOC), og man holder sig klar til at etablere et Response Coordination Center (RCC), så snart flyet eller dele heraf er blevet lokaliseret. Den geografiske position vil afgøre om RCC etableres i Kota Bharu i Malaysia eller i Ho Chi Minh City i Vietnam.

MH370 forlod Kuala Lumpur lørdag den 8. marts kl. 00.41, og det var forventet at flyet skulle lande i Beijing kl. 06.30 lokal tid den samme dag. Subang Air Control mistede kontakten med flyet kl. 01.40 lokal tid, hvor det befandt sig over Thailandbugten, der er et relativt lavvandet område med en maksimal vanddybde på 80 meter

Flyet blev fløjet af den 53-årige kaptajn Zaharie Ahmad Shah, der har 18.365 flyvetimer bag sig samt 33 års ansættelse i Malaysia Airlines. Så det var en af selskabets mest erfarne piloter, der var i cockpittet. Her havde han selskab af den 27-årige styrmand Fariq Ab Hamid, der har 2.763 flyvetimer på sit CV siden sin ansættelse i flyselskabet i 2007.

Foto: Aviation Herald