CAU-formand: Slaveri hos Ryanair

Social dumping og brug af løsarbejdere og vikarer er den største trussel mod dansk luftfart, mener CAU-formand Helge Thuesen. I værste fald vil der om fem år ikke være danske kabineansatte i flyene.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) tog imod i går, da Rådet for Luftfart var samlet for første gang i år.

Det gav blandt andet formanden for de danske kabineansatte i SAS, Helge Thuesen, mulighed for at drøfte spørgsmålet om social dumping med ministeren. Ifølge Helge Thuesen er social dumping og brug af løsarbejdere og vikarer nemlig den allerstørste trussel mod dansk luftfart fremadrettet.

“Ministeren vil gerne se på det. Det er dog en tværministeriel sag, der også involverer Beskæftigelsesministeriet og Skatteministeriet. Men vi er glade for, at transportministeren trods alt lytter til os,“ siger CAU-formand Helge Thuesen til CHECK-IN.dk.

Helge Thuesen er bekymret for, at der kommer en blåstempling af det forhold, at man kan tage udlandsk arbejdskraft ind til lavere lønninger.

“Vi kan være bekymret for, at der om fem år ikke findes danske kabineansatte om bord på flyene. I stedet rekrutteres der udenlandske medarbejdere gennem vikarbureauer og på løse kontrakter,“ mener Helge Thuesen.

Beskidt moral og slaveri
Det er især Ryanair, der som klassens frække dreng, er med til at presse den såkaldte danske model. Ifølge Helge Thuesen bliver de portugesiske kabineansatte hos det irske lavprisflyselskab på basen i Billund Lufthavn aflønnet med 11.000 kroner om måneden. Heraf betales der omkring 1.000 kroner til den irske stat, mens resten kan beholdes af den ansatte. Der er ifølge CAU-formanden samtidig tvivl om, hvorvidt disse ansatte betaler sociale afgifter.

“Ryanair anvender dybt illoyale metoder, og moralen er beskidt. Det er slaveri. At de ansatte ikke tør fortælle om deres ansættelsesforhold er samtidig ‘management by fear’ af værste skuffe,“ er den noget håndfaste kommentar fra CAU-formanden.

Helge Thuesen har tilsyneladende et godt indblik i Ryanairs ansættelsesforhold og forretningsmetoder. Så meget, at han onsdag i en pressemeddelelse kunne stille følgende retoriske spørgsmål: “Vil man have robotter i luften, eller vil man have mennesker, der brænder for det arbejde de har og leverer kvalitet for hver time de arbejder?“

Gået på klingen må Helge Thuesen da også erkende, at den er trukket lige skarpt nok op, da han ikke har forudsætninger for at vide, om Ryanair-medarbejderne brænder for deres arbejde eller leverer kvalitet i forhold til deres arbejdsinstrukser. På spørgsmålet om, hvorvidt Ryanair-medarbejderne smiler mindre end SAS-medarbejderne, svarer CAU-formanden således:

“Jeg har aldrig fløjet med Ryanair, så det kan jeg ikke udtale mig om.“