SAS-fly i Gazipasa Lufthavn nær Alanya. (Arkivfoto)

Charterarrangører rammes af SAS-rutepakke

Med et massivt antal nye destinationer rettet mod feriemarkedet kommer SAS i stigende grad til at konkurrere med charterarrangørerne.

Den schweiziske rejsearrangør Kuoni, der er repræsenteret med varemærkerne Apollo og Falk-Lauritsen på det danske marked, køber charterflyvning hos SAS til en værdi af 1,5 mia. kroner på årsbasis.

For nylig indgik Apolloen kontrakt med SAS om direkte charterfly fra København og Billund til Gazipasa-lufthavnen ved Alanya i den kommende sommer. Der flyves hver lørdag med et Airbus A319-fly med plads til 141 passagerer. Apollo og Falk Lauritsen starter charterserien med SAS sidst i maj måned næste år og fortsætter indtil medio oktober måned.

Men i fredags kunne SAS så offentliggøre, at selskabet agter at flyve tre gange ugentligt på mandage, onsdage og fredage til Gazipasa i perioden fra 1. juli til 16. august. Dermed får Apollo i højsæsonenkonkurrence fra det samme selskab, som man har kontraheret til at flyve sine gæster. Med rutemuligheden direkte hos SAS kan kunderne fleksibelt vælge afrejsedage og foretage “selvpakketering“ ved selv at kontrahere overnatning.

Det synes dog ikke at bekymre Apollo. Kommunikationschef Rikke Koks Andreassen ønsker dog ikke at kommentere specifikt på SAS´ beslutning om at flyve til ruteflyvning til Gazipasa. Hun henviser til den pressemeddelelse, som Apollo oprindeligt har udsendt om samarbejdet med SAS på charterområdet.

Konkurrence er sundt
Udover Alanya-Gazipasa som SAS vil flyve til fra både København, Oslo og Stockholm, er der også charter-destinationer som Santorini, Tenerife og Malta i den nye rutepakke.

Hos Star Tour har man et relativt beskendt samarbejde med SAS, der flyver charter for Danmarks næststørste rejsearrangør til Bodrum i Tyrkiet, Chania på Kreta samt til Tunesien. Det repræsenterer samlet 8.000 flysæder årligt.

“Det er da irriterende, hvis flyselskaberne kommer og lægger nogle ruter lige bagved, hvor man har lavet charterkontrakter. Det gjorde Cimber Sterling også, da de eksisterede. Så kan man vurdere, om man i sin rejsearrangørvirksomhed kun vil arbejde med flyselskaber, der ikke konkurrerer med egne produkter,“ siger salgsdirektør Stig Elling fra Star Tour.

Han benytter dog lejligheden til at understrege, at konkurrence er sundt, og at charterarrangørerne godt kan imødegå konkurrencen fra flyselskabernes eget salg af billetter til de traditionelle ferie- og charterdestinationer.

“De rejsende er trygge ved charter, og vi har en force med vores koncepthoteller. Herudover har vi hotelværelserne, når gæsterne har brug for dem. Derfor bliver vi ikke nervøse over, at SAS bevæger sig længere ind på feriedestinationerne.“

Rendyrket charterselskab
StarTour har i dag et omfattende samarbejde meddet danskecharterflyselskab Jet Time, der ikke selv sælger billetter direkte i markedet.

“Det er dejligt at have en samarbejdspartner som Jet Time, der er rendyrket charterselskab. Vi erglade for, at de ikke arbejder som lavprisflyselskab ved siden af og flyver lige bagved til samme destinationer. Men det er ikke derfor vi har valgt dem. Vi har udelukkende valgt Jet Time, fordi de har det rigtige produkt til vores kunder,“ forklarer Stig Elling.

Hos Jet Time lægger man da også vægt på, at selskabet ikke selv sælger flyrejser i konkurrence med sine charterkunder, som det hidtil har været tilfældet med blandt andet SAS og Norwegian.

Dette har administrerende direktør Klaus Ren fra Jet Timeflere gange udtrykt således: “Vi er meget faste i overbevisningen om, at man i luftfart skal holde Business-to-Business og Business-to-Consumer aktiviteter helt adskilte”.