Cimber-motorhavari fører til nye sikkerhedsanbefalinger

Et motorhavari på et Cimber Sterling ATR72-fly, der var undervejs fra København til Aalborg i efteråret 2011, har ført til en efterforskning med deltagelse af myndigheder i Danmark, Ungarn og Italien. Nye sikkerhedsanbefalinger er resultatet af undersøgelsen.

Et ATR72-200 fly fra Cimber Sterlinghavde den 13. september sidste år netop begyndt opstigningen fra Københavns Lufthavn med kurs mod Aalborg, da piloterne fik en advarsel om overophedning af venstre motor, hvorefter der udviklede sig røg i såvel kabine som cockpit.

Flyet med registreringen OY-CIM havde 47 passagerer ogfire besætningsmedlemmer ombord.

Der blev efterfølgende foretaget en sikkerhedslanding, hvorKøbenhavns Lufthavnsbrand- og redningstjenestevar klar til at evakuere passagererne direkte på bane 30, hvor flyet landede. Landingen foregik på en motor, og motorbranden var gået ud, da flyet kom til standsning.Derefter blev passagererne bedt om roligt at forlade flyet gennem indgangsdøren. Flyet havde inden landingen kun været i luften i fem minutter og to sekunder.

Havarikommissionen udsendte den 17. november sidste år en foreløbig rapport, hvor man konkluderede, at årsagen til motorhavariet kunne være metaltræthed i et af de forreste turbineblade, der knækkede og beskadigede et leje i motoren. Olien i lejet løb herefter ud og blev efterfølgende antændt.

Motorhavariet skete under opstart i en højde af blot 486 fodsvarende til cirka 150 meter.

Tværnational undersøgelse
Det viste sig efterfølgende, at hændelsen med Cimber-flyet havde en lighed med to andre hændelser, der var sket i henholdsvis Budapest og Firenze inden for få måneder.

Det fik myndighederne i Ungarn, Italien og Danmark til at indlede en fælles undersøgelse af de tre hændelser med henblik på at finde lighedspunkter.

På et møde hos italienske ANSV (Agencia Nazionale per la Sicurezza del Volo) i Rom i februar måned i år blev de tre sager således gennemgået.

Tarom-fly måtte evakueres
Hændelsen i Budapest Airport skete den 17. juni 2011 med et ATR42-500 fly fra rumænske Tarom. Flyet havde netop påbegyndt opstigningen i forbindelse med en flyvning til Bucharest, hvorefter piloterne blev advaret om lavt olietryk og brand i højre motor. Passagererne kunne se røg og flammer komme ud af motor-nacellen, og piloterne kaldte MAYDAY og anmodede om øjeblikkelig landing. Flyet blev efterfølgende evakueret direkte på landingbanen.

Fejlen indtraf i en højde på ca. 1.000 fod (300 meter),og hosTarom troede mani første omgang, at motorhavariet var sket som følge af en ‘bird strike’ Det blev dog korrigeret, da de ungarske myndigheder en måneds tid senere kom med en foreløbig rapport.

Ingen særlige advarsler
Det sidste af de tre uheld skete den 2. oktober i Firenze Airport, hvor et ATR72-500 fly fra Air Dolomiti på vegne af Lufthansa skulle flyve fra Firenze til München.

Under opstigningen fik piloterne ligesom ved de to andre hændelser en advarsel om lavt olietryk. Da der ikke var andre fejlmeldinger valgte man at fortsætte opstigningen, indil man i en højde af 1.570 fod, eller knapt 500 meter,visuelt kunne se røg og ild fra venstre motor. Herefter blev nødproceduren igangsat, og flyet foretog en sikkerhedslanding, hvor passagerernepræventivt blev evakueret på landingsbanen som følge af brandrisiko, da flyets bremser var overophedede.

Risiko i turbineblade produceret før 2007
De tre nationale myndigheder konkluderer, at alle fejlene opstod umiddelbart efter take-off og under den første del af opstigningen, hvor motorerne er under maksimal ydeevne. Det var i alle tilfælde et eller flere af de forreste rotorblade, der var brudt sammen og havde ødelagt andre dele af motoren, hvorved olie var løbet ud i motorlejet og var blevet antændt.

Der er samlet kendskab til 28 hændelser i perioden fra 2005 til 2011, hvor et eller flerede forreste turbineblade er knækket på grund af metaltræthed. Det blev i 2008pålagt motorproducenten Pratt & Whitneyat foretage en røntgeninspektion af alle nye turbineblade på PW127-motorernesamt gennemgå eksiterende film med røngtenoptagelser fra tidligere kontroller. Det medførte, at i alt 68 sæt rotorblade fik afkortet serviceintevallerne.

Havarikommissionen i Ungarn, Italien og Danmark anbefaler dog den canadiske producent at trække alle de rotorblade tilbage fra PW127-motorer, der er produceret før 2007, alternativt at foretage en ekstraordinær røntgeninspektion af alle blade, der har gennemført mere end eksempelvis 2.000 operationer.

Rotorbladene, der er produceret før 2007, kan ifølge de tre nationale myndigheder udgøre en trussel mod flysikkerhden, idet der stadig er risiko for, at metaltræthed kan få rotorbladene til at knække.

Samlet indeholder rapporten to sikkerhedsanbefalinger til Transport Canada samt tre sikkerhedsanbefalinger til EASA, der er Det Europæiske Agentur for Flysikkerhed.

Læs også:

Metaltræthed angiveligt årsag til motorhavari